Dolores M. Harvey / Shutterstock.com

Analyse Logistiek

MSC nu ook in koelcontainers de grootste

14 April 2023 - Linda van Eekeres

MSC (Mediterranean Shipping Company) uit Italië, die vorig jaar het Deense Maersk al passeerde als grootste containerrederij, kan nu ook het grootste aantal koelcontainers vervoeren op zijn schepen. Dat blijkt uit een nieuw onderzoek van scheepsdatabureau Alphaliner. 

Heeft u een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

De 746 schepen van haar vloot zijn uitgerust met in totaal meer dan 496.200 aansluitingen voor koelcontainers, en dat is meer dan bij Maersk. "Dit in contrast met ons laatste onderzoek van koelcapaciteit dat in april 2022 werd uitgevoerd en waarin Maersk nog de grootste was op dat gebied", schrijft Alphaliner op Twitter. Maersk heeft wel een groter aandeel reefer plugs op de totale capaciteit, namelijk 23%, waar dat bij MSC 20% is.

De ranking van koelcontainervervoer volgt de top-10 rederijen op basis van de totale vlootcapaciteit. Niet heel verrassend volgens Alphaliner. "De grote uitzondering is ZIM (nummer 10 in de algemene rangorde) die op de achtste plek staat in onze reefer top-10, vóór HMM en Yang Ming, die grotere vloten hebben." Wat totale capaciteit betreft, heeft MSC met 4,8 miljoen TEU (containers van 20 voet) een marktaandeel van 18%. Maersk volgt met 4,2 miljoen TEU en een marktaandeel van 16%. De rest van de top 10 is: CMA CMG Group (13%), Cosco Group (11%), Hapag-Loyd (7%), Evergreen Line (6%), Ocean Network Express (6%), HMM (3%), Yang Ming Marine Transport Corp. (3%) en Zim (2%).

Spottarieven lijken zich te stabiliseren
De spottarieven voor containers lijken zich te stabiliseren. Voor de tweede week op rij blijven de tarieven voor zeecontainers stabiel. Er is nog wel spraken van een neerwaartse beweging, maar zeer minimaal. De Drewry World Container Index staat met $1.708,63 - een fractie (0,1%) lager dan vorige week ($1.709,76). Drewry verwacht dat de oost-west-routes, met uitzondering van de trans-Atlantische routes, de komende weken ook min of meer op hetzelfde niveau blijven.

Bulkvervoer is goedkoper geworden. De Baltic Exchange Dry Index is in een week tijd gedaald van 1.525 naar 1.463 punten. Dit wordt toegeschreven aan een zwakke vraag naar kleinere schepen, die de sterke vraag naar grote schepen opheft. De Panamax-index voor kolen- en graanschepen met een laadvermogen van circa 60.000 tot 70.000 ton daalt van 1.813 naar 1.747 punten. 

Freightos Baltic Index (FBX)

  Wereldwijd Azië - westkust VS Azië - oostkust VS Azië - Noord-Europa Noord-Europa - oostkust VS
Deze week $1.416 $1.000 $2.171 $1427 $3449
Vorige week -4% -1% +4% +6% -9%
Vorig jaar -85% -94% -87% -87% -56%

Bel met onze klantenservice 0320 - 343 368

of mail naar support@foodbusiness.nl

wilt u ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in uw inbox

Aanmelden