Tegen de trend van hoge inflatie in stelt Aldi Süd prijs van ruim 300 producten naar beneden bij. Hoewel de supermarkt zich met deze zet sterk positioneert, legt de prijsverlaging extra druk op relatie met zijn producenten.
Naast de permanente prijsverlaging start de supermarkt met kortingsacties met groente en fruit voor alle 2.000 supermarkten. Zo zijn op het moment mango's, grapefruit, lente-uitjes en appels in de aanbieding. Dit klinkt niet heel bijzonder, maar de tijdelijke kortingsactie is vrij uniek voor de discounter. Normaalgesproken vaart Aldi Süd in niet op actieprijzen. De zuidelijke tak van de Aldi zet eerder in op prijzen die standaard lager liggen dan de concurrent. Door de hoge inflatie lijkt de Duitse supermarkt toch stuntprijzen te omarmen.
De actie lijkt zijn vruchten af te werpen. Omdat Aldi Süd ook een grootschalige prijsverlaging werkt, brengen verschillende media de kortingsactie als een permanente verlaging van de prijs van groente en fruit. Daardoor weet de Aldi zijn betaalbare imago voor betaalbare producten verder te verstevigen. Dit is opmerkelijk omdat stuntprijzen in de meeste regio's waar Aldi Süd actief is niet ongebruikelijk zijn.
Relaties onder vuur
De prijsverlagingen lijken de relatie van Aldi Süd met producenten geen goed te doen. Verschillende akker- en tuinbouwers uit Bavaria verklaren tegen Agrarheute te vrezen voor de gevolgen van de nieuwe prijsstrategie. Zo heerst de angst dat producenten eenzijdig moeten opdraaien voor hogere productiekosten. Daarnaast zou het stunten met groente en fruit voor grote druk op de markt zorgen. Volgens Duitse media worden veel producten in deze categorie al sinds begin 2022 onder de kostprijs verkocht.
Lagere marge
Florian Wolz van de organisatie voor producenten van groenten en fruit spreekt deze angsten tegen. Volgens Wolz betaalt de Aldi de prijsverlagingen en de acties uit eigen zak. De supermarkt kiest er namelijk voor om lagere marges voor de producten te hanteren. Ook Aldi Süd geeft aan zich niet in de druk te herkennen. De discounter geeft aan dat de relaties met hun producenten gebaseerd zijn op een sterke vertrouwensband. Daarnaast zegt de supermarkt een eerlijke vergoeding voor hun producenten altijd te prioriteren.