KvdH

Interview Han van Hagen

Snelle groeier Numidia wil de vaart erin houden

14 Februari 2023 - Klaas van der Horst

Zuivelhandelaar Numidia is een snelle groeier. De nummer 3 van Nederland en volgens CEO Han van Hagen ook van de wereld. Hij vertelt over de ambities van het bedrijf en over het belang van de handel in de zuivelbranche.

Vorig jaar boekte Numidia een omzet van €939 miljoen, tegenover €894 miljoen in het jaar ervoor. Het zijn indrukwekkende cijfers voor een bedrijf dat nog maar goed elf jaar geleden werd opgericht.

De initiatiefnemer van toen, Aziz Mahnin, zal dat nooit gedacht hebben…
Van Hagen lacht: "Aziz zegt van wel. Het is zeker een mooie prestatie. We horen bovendien nog steeds tot de snelste groeiers in Nederland."

Wat is de volgende stap?
Van Hagen lacht weer: "Binnen vijf jaar op naar de nummer 2-positie. Nou ja, we willen in ieder geval het tempo erin blijven houden. We werken nu met honderd Numidians wereldwijd, waarvan 65 in ons kantoor in Herten, maar we groeien hier uit ons jasje en gaan daarom eerst bijbouwen. Het plan is om het huidige kantoor te spiegelen en met een brug te verbinden. Overigens hebben we naast ons kantoor hier in Herten nog drie andere kantoren verspreid over verschillende tijdzones in de wereld: in Singapore, Montevideo en Dallas. Via grote videoschermen kunnen we elkaar ook zien."

In de kantoortuin waar de handelaren en logistieke medewerkers zitten, is te zien dat één kantoor leeg is, want het is daar avond, terwijl op een ander scherm valt te zien dat medewerkers juist binnenkomen."
 

Via grote videoschermen kunnen we elkaar zien in verschillende tijdzones.

Hoe komt het dat jullie zo snel groeien?
"Daarvoor zijn diverse factoren verantwoordelijk. We geven individuele handelaren veel eigen ruimte om zich te ontwikkelen. Dat vinden we heel belangrijk. Ik geloof heel erg in omgekeerde accountability, dat ik als manager mijn medewerkers alles probeer te geven wat ze nodig hebben om hun werk optimaal te doen. Daarbij hebben we onze backoffice steeds mee laten groeien, zodat dit in balans bleef met wat de handelaren aan zaken afsloten. Onze missie is daarbij om de beste en meest duurzame partner te zijn voor de bedrijven waar we zaken mee doen. Ook zorgen we dat ons risicomanagement heel goed op orde hebben en op zodanig gecertificeerd zijn dat onze partners maximaal zijn ontzorgd. Wat ons qua efficiëntie ook helpt is dat we wereldwijd één orderboek hebben. Dat geeft maximaal inzicht en zorgt dat onze mensen niet met elkaar hoeven te handelen"

Nog een vraag over die duurzaamheid. Hoe geven jullie daar als handelsbedrijf vorm aan?
"We waren in 2018 de eerste zuivelhandelaar die de eigen CO2-uitstoot en die van alle transporten en opslag die wij regelen voor klanten heeft gemeten. Sinds 2019 compenseren wij vrijwillig al deze emissies die gepaard gaan met onze handelsactiviteiten. Daarnaast hebben wij een uitgebreid beleid om deze CO2-uitstoot te verminderen"

Numidia heeft kantoren over de hele wereld. Dat betekent dat jullie ook zaken doen met de belangrijkste zuivelbedrijven in de wereld.
"Wij doen zaken met meer dan 80% van de bedrijven in de mondiale zuivel top20  van de Rabobank en met veel andere bedrijven."

De melkveehouderij en de zuivelsector zijn volop in beweging. Europa en Nieuw-Zeeland behoren tot de belangrijkste productie-, en exportregio's, maar die staan ook  onder druk. Wat is jullie verwachting voor de komende decennia?  
"Onze verwachting is dat rond 2050, wanneer er 9,5 miljard mensen op de aarde zijn, Oost-Europa en de Verenigde Staten de belangrijkste exporteurs van zuivel zijn. Ik heb dat ook gezegd in een paneldiscussie bij de koepelorganisatie van de Europese zuivelhandel (Eucolait) in Brussel. Ik denk dat in die regio's nog mogelijkheden zijn, waar elders allerlei grenzen opdoemen."

Oost-Europa en de Verenigde Staten zullen in 2050 de belangrijkste exporteurs van zuivel zijn.

Zijn en blijven jullie alleen actief in zuivel? Jullie handelen immers ook al in zuivel met plantaardige ingrediënten, zoals fat filled melkpoeder?
"Ja, dat denk ik wel. We mogen overigens niet fat filled melkpoeder zeggen, maar moeten dat fat filled poeder noemen, omdat het een product is dat niet enkel uit melk afkomstig is. We kijken wel met grote interesse naar 'melk' zonder koe, een product dat wordt gemaakt met behulp van fermentatie. Dat zou een grote vlucht kunnen nemen. Voor het overige zien wij de vraag naar zuivel op mondiaal niveau alleen maar toenemen, met zo'n 1,5% tot 2% per jaar. In Nederland staan veel mensen er misschien niet bij stil, maar op veel plaatsen in de wereld is het nog steeds zo dat, als consumenten een iets hogere welvaart bereiken, er nog steeds naar zuivel wordt gegrepen, ten koste van plantaardig product".

Wordt een groot deel van de mondiale zuivelproductie verhandeld?
"Uit beschikbare cijfers blijkt dat circa 91% van alle zuivel lokaal wordt geconsumeerd (en afgezet door verwerkers via de retail), terwijl 9% van alle volume wordt verhandeld. De handel wordt wel eens bekritiseerd, maar voegt waarde toe door te kopen in gebieden waar dit het meest efficient geproduceerd kan worden en te brengen naar gebieden waar een tekort aan zuivel is. Ook kopen en verkopen wij product wanneer anderen dat niet doen en houden daarmee de handel op gang."

De zuivelmarkt heeft de laatste jaren te maken gehad met grote prijsfluctuaties. In 2022 schoten de prijzen plotseling enorm omhoog, nu zijn ze weer hard gekelderd. Hoe gaan jullie daarmee om?

Risicomanagement wordt steeds belangrijker.

"Handelsbedrijven moeten hun vermogenspositie goed bewaken, risico's afdekken met behulp van financiële derivaten en marktontwikkelingen nauwgezet volgen. Voor dat laatste maken we steeds meer gebruik van kunstmatige intelligentie."

Neemt die derivatenhandel in de zuivel nou echt een grote vlucht?
"Nog niet echt. Tegenover elke twee zuivelcontracten staat één derivatencontract. Als je dat afzet tegen de suikersector is dat bijna niets. Daar staan honderd derivatencontracten tegenover één fysiek contract. Er zit dus nog ontwikkelingsruimte in."

Heeft u een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

Klaas van der Horst

Klaas schrijft over de zuivelmarkt en eetbare olie. Ook alles wat te maken heeft met de zuivelsector heeft zijn warme aandacht. Klaas heeft een brede interesse en probeert de dingen liefst in een breder perspectief te zien.

Bel met onze klantenservice 0320 - 343 368

of mail naar support@foodbusiness.nl

wilt u ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in uw inbox

Aanmelden