DOC Kaas

Nieuws Ondernemen

Curator zoekt koper voor failliet Keesmakers

6 Januari 2023 - Klaas van der Horst

Kaasmaker Keesmakers is failliet, maar het zoeken naar een overnamekandidaat gaat nog even door. Mogelijk is er nog een partij die een goed belegde boterham denkt te kunnen verdienen met de overname van de hybride kaas van het bedrijf.

Lees Foodbusiness 14 dagen gratis

Maak gratis én vrijblijvend 14 dagen kennis
met onze marktinformatie

Onbeperkt alles lezen?

Kies het abonnement dat het beste bij u past

  • Toegang tot alle Premium marktinformatie
  • Technische Analyse van grondstoffen en valuta
  • Inzicht in actuele prijzen en noteringen
Voordeligste keuze
Heeft u een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

Het faillissement van Keesmakers zat er al een tijdje aan te komen, zo blijkt uit het laatste jaarverslag. De cijfers kleurden steeds verder rood. Daarom is in 2021 en 2022 al regelmatig gesondeerd of er belangstellenden waren om het bedrijf over te nemen, maar het kwam er niet van.

Keesmakers-oprichters Marc van Wanroij en Gijs Jansen

Koper voor formule
Daarom is op 27 december vorig jaar het faillissement uitgesproken.
Inmiddels is curator Bruno Tideman druk bezig om alsnog een koper te vinden voor de Kees-formule, want dat is het. Keesmakers is een bedrijf vrijwel zonder eigen structuur. Oprichters Marc van Wanroij en Gijs Jansen wilden een 'gezonde' kaas maken, waarin de melkvetten werden vervangen door plantaardige vetten, een soort 'Becel-kaas',  zoals ze het zelf omschrijven. ,Met de hulp van financiers lanceerden ze in 2009 hun idee en richtten ze Keesmakers op. Die vond in DOC Kaas een partner voor de leverantie van rauwe melk en de productie van de kaas. Voor het verwerken, verpakken en distribueren van de kaas werden weer andere partijen ingehuurd.

Smal segment
Bovengenoemde twee zaken: het feit dat Kees een 'gezondheidskaas' is en het gegeven dat Keesmakers voor alles van anderen afhankelijk was, deden het bedrijf uiteindelijk de das om: een smal marktsegment en hoge ketenkosten. Het wil niet zeggen dat er geen kansen zijn voor een product als Kees, zo menen marktkenners. Maar Kees moet worden ingebed in een breed assortiment en dan vooral voor de retail. Voor de kaasmarkt, de specialiteitenwinkel of de snackhoek, waar kaas wordt gekocht om het lekker, is Kees een minder goed product. De komende weken moet duidelijk worden of curator Tideman een koper kan vinden voor Kees, en daarmee nog wat baten kan binnenhalen voor de failliete boedel.

Bel met onze klantenservice 0320 - 343 368

of mail naar support@foodbusiness.nl

wilt u ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in uw inbox

Aanmelden