Aerovista Luchtfotografie / Shutterstock.com

Analyse Logistiek

Komt de tariefdaling van containers tot stilstand?

16 December 2022 - Linda van Eekeres

De Drewry's World Container Index daalt deze week voor de 42e week achtereen, maar de daling is met 1% wel minder scherp. Er wordt van verschillende kanten al gesuggereerd dat er wellicht een einde is gekomen aan de scherpe daling, maar de tijd moet dat leren. 

Lees Foodbusiness 14 dagen gratis

Maak gratis én vrijblijvend 14 dagen kennis
met onze marktinformatie

Onbeperkt alles lezen?

Kies het abonnement dat het beste bij u past

  • Toegang tot alle Premium marktinformatie
  • Technische Analyse van grondstoffen en valuta
  • Inzicht in actuele prijzen en noteringen
Voordeligste keuze
Heeft u een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

De gemiddelde prijs voor een container van 40 voet komt volgens de informatie van Drewry uit op $2.127. Op jaarbasis is de tariefdaling 77%. Drewry verwacht de komende weken kleinere week-op-week tariefverlagingen. Tegenover persbureau Bloomberg zei de ceo van zeevervoerder Hapag-Lloyd, Rolf Habben Jansen deze week dat hij verwacht dat binnen afzienbare tijd spottarieven op sommige routes weer zullen opveren, omdat ze 'gewoon ver onder de kostprijs zitten'.

Drewry's World Index

Route 1 december '22 8 december '22 15 december '22 Mutatie laatste week Mutatie per jaar
Index $2.284 $2.139 $2.127 -1% -77%
Shanghai - Rotterdam $1.965 $1.686 $1.674 -1% -88%
Rotterdam - Shanghai $820 $799 $797 0% -49%
Shanghai - Genoa $3.085 $2.908 $2.909 0% -77%
Shanghai - Los Angeles $2.039 $1.997 $2.000 0% -80%
Los Angeles - Shanghai $1.182 $1.182 $1.175 -1% -10%
Shanghai - New York $44.408 $3.993 $3.952 -1% -70%
New York - Rotterdam $1.322 $1.322 $1.269 -4% +7%
Rotterdam - New York $7.240 $7.151 $7.050 -1% +12%

Koelcontainers, waarvan de tarieven hoger zijn gebleven, volgen momenteel de dalende tarieven van de andere zeecontainers, meldt The Loadstar op basis van data van Xeneta. De spotprijs is gezakt van $5.000 naar $4.300 voor een container van 40 voet tussen Noord-Europa en China. The Loadstar citeert Xeneta's hoofdanalist Peter Sand, die zegt dat ondanks de daling de tarieven nog steeds hoog zijn. In 2019, voor de pandemie, was het tarief gemiddeld $2.185 voor een container van 40 voet.

De Freightos Baltic Index daalt met 6%, 75% op jaarbasis. Het vervoersplatform wijt de daling aan een lagere vraag en het afnemen van logistieke verstoringen. Vervoerders blijven vaarten schrappen. De komende weken wordt 13% van alle capaciteit geannuleerd, aldus Freightos. Hoewel deze blank sailings de daling van het spottarief geen halt hebben weten toe te roepen, wordt er al wel melding gemaakt van volgeboekte schepen in januari.

Volgens het platform is een indicatie voor overcapaciteit dat rederijen oudere schepen slopen die ze langer in gebruik hielden toen de vraag zo hoog was. Ook nemen sommige containerschepen momenteel langere routes op de terugweg om wat extra vracht mee te kunnen nemen. Het Amerikaanse warenhuis Costo is door de lagere tarieven zelfs bereid om $93 miljoen op te hoesten om onder een contract voor het charteren van zeecontainerschepen uit te komen. Dat contract had de keten met andere grote warenhuizen, zoals Target en Walmart gesloten in 2021 om verzekerd te zijn van verscheping.

Geen lagere containerimport VS over heel 2022
De Amerikaanse National Retail Federation schat dat er in december 1,94 miljoen TEU (containers van 20 voet) wordt geïmporteerd in het land tegen 2,04 miljoen TEU in december 2021. Daarmee wordt het beeld dat sinds september te zien is, een lagere containerimport, voortgezet. Over het hele jaar is er echter vrijwel geen afname te zien. 2022 zou met de schatting over november en de voorspelling over december op 25,81 miljoen TEU komen en dat is volgens de NRF slechts 0,1% minder dan het recordvolume uit 2021 van 25,84 miljoen TEU. Volgens Freightos kan dat erop wijzen dat de daling niet alleen door terughoudendheid bij de consumenten komt, maar ook doordat in het begin van het jaar extra voorraad is opgebouwd.

De NRF raamt op dit moment het importvolume in januari aanstaande  8,8% lager dan in januari 2022, in februari 20,9% lager dan een jaar eerder, in maart 18,6% lager dan in maart 2022 en in april 2023 13,8% lager dan een jaar eerder. 

De tijd moet uitwijzen of de inflatie en dalende koopkracht een rol van betekenis blijft spelen en of de daling van de spottarieven tot stilstand komt.  

Freightos Baltic Index (FBX)

  Wereldwijd Azië - westkust VS Azië - oostkust VS Azië - Noord-Europa Noord-Europa - oostkust VS
Deze week $2.384 $1.403 $3.361 $3.259 $6.046
Vorige week -6% -2% -10% -18% -5%
Vorig jaar -75% -91% -80% -78% -17%

Bulktransport
De Baltic Dry Index, de wereldwijde index voor bulktransport, staat op 1.528 punten. Vorige week was dat nog 1.386 punten. De Panamax Index die ongeveer 60.000 tot 70.000 ton aan ladingen van kolen en graan volgt, staat met 1.658 punten vrijwel gelijk aan vorige week (1.659 punten). 

Bel met onze klantenservice 0320 - 343 368

of mail naar support@foodbusiness.nl

wilt u ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in uw inbox

Aanmelden