Shutterstock

Analyse Logistiek

'Vrachtvolume bederfelijke waren trekt in 2023 aan'

9 December 2022 - Linda van Eekeres

Na vele jaren van worstelen en een relatief voorspoedig 2021, hebben containervervoerders en conventionele reeferoperators in 2022 de jackpot gewonnen, stelt de Dynamar Reefer Analysis 2022. Maar dat feest is voorbij.

Lees Foodbusiness 14 dagen gratis

Maak gratis én vrijblijvend 14 dagen kennis
met onze marktinformatie

Onbeperkt alles lezen?

Kies het abonnement dat het beste bij u past

  • Toegang tot alle Premium marktinformatie
  • Technische Analyse van grondstoffen en valuta
  • Inzicht in actuele prijzen en noteringen
Voordeligste keuze
Heeft u een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

Schepen konden door de vraag en de congestie die capaciteit opslokte, niet genoeg ruimte bieden om alle ladingen te vervoeren. De tarieven stegen naar grote hoogtes. Opmerkelijk genoeg stegen de tarieven voor het vervoeren van koelcontainers niet zo veel als die van droge containers. Koelcontainers zijn ook nog lastiger te vervoeren en de apparatuur is veel duurder, waardoor vervoerders vaker kozen voor droge containers. Conventionele reeferoperators profiteerden daar weer van.

Vrachttarieven in vrije val
Het feest is echter voorbij, aldus het maritieme consultancybureau uit Alkmaar in het rapport. "Tegen het einde van 2022 zijn de vrachttarieven voor containers in een vrije val terechtgekomen, en weldra zijn ze waarschijnlijk weer op het niveau van begin 2020, vóór het uitbreken van het coronavirus." Ook de tarieven voor conventionele koelschepen dalen, al is het in mindere mate. 

De volumes van bederfelijke waar die werden vervoerd stegen in 2021 in alle grote grondstoffengroepen (zuivel, vis, fruit, vlees en groenten) met 3,6% van 167,9 miljoen ton in 2020 naar een nieuw hoogtepunt van 173,9 miljoen ton in 2021, aldus Dynamar. Tussen verschillende werelddelen waren er echter grote verschillen. De export van bederfelijke waren daalde in het Verre Oosten en Midden-Amerika, terwijl deze sterk groeide in Europa en Afrika, aldus het rapport. Dynamar verwacht dat de exportvolumes van bederfelijke waren dit jaar een daling laten zien, om in 2023 weer aan te trekken.

Drewry's World Index

Route 24 november '22 1 december '22 8 december '22 Mutatie laatste week Mutatie per jaar
Index $2.404 $2.284 $2.139 -6% -77%
Shanghai - Rotterdam $2.192 $1.965 $1.686 -14% -88%
Rotterdam - Shanghai $819 $820 $799 -3% -48%
Shanghai - Genoa $3.221 $3.085 $2.908 -6% -77%
Shanghai - Los Angeles $2.069 $2.039 $1.997 -2% -80%
Los Angeles - Shanghai $1.184 $1.182 $1.182 0% -10%
Shanghai - New York $4.846 $4.408 $3.993 -9% -70%
New York - Rotterdam $1.321 $1.322 $1.322 0% +11%
Rotterdam - New York $7.224 $7.240 $7.151 -1% +14%

De Drewry's World Container Index daalt voor de 41e week op rij, met 6% tot $2.138,70 per container van 40 voet. De Freightos Baltic Index daalde 9%. De Baltic Dry Index, de wereldwijde index voor bulktransport, staat met 1,386 punten hoger dan vorige week (1.324 punten) en de week daarvoor (1.242 punten). De Panamax Index die ongeveer 60.000 tot 70.000 ton aan ladingen van kolen en graan volgt, is in een week tijd weer gestegen, van 1.618 naar 1.659 punten.

Freightos Baltic Index (FBX)

  Wereldwijd Azië - westkust VS Azië - oostkust VS Azië - Noord-Europa Noord-Europa - oostkust VS
Deze week $2.528 $1.426 $3.723 $3.974 $6.358
Vorige week -9% -26% -19% -2% -3%
Vorig jaar -74% -90% -78% -73% -12%

Bel met onze klantenservice 0320 - 343 368

of mail naar support@foodbusiness.nl

wilt u ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in uw inbox

Aanmelden