FrieslandCampina-dochter Engro Pakistan heeft over de eerste 9 maanden van dit jaar een 37% hogere omzet behaald dan in dezelfde periode van 2021. Dit dankzij een goede volumegroei en een beter klantenbereik. De bruto marge steeg ook behoorlijk, maar de netto winst pakte toch lager uit. Dit door hogere financieringskosten, gestegen rente en door een sterke verhoging van de belastingen.
De omzet kwam uit op 52,8 miljard roepee, ofwel ruim €240 miljoen. Vorig jaar over dezelfde periode bedroeg de omzet 38,5 miljard roepie, oftewel €175,5 miljoen volgens de huidige koers. De netto winst over de eerste 9 maanden van 2021 kwam uit op omgerekend €8,9 miljoen. Dit jaar resteert over de dezelfde periode een netto winst van €8 miljoen.
De onderneming had had behalve van hogere financierings-, en rentekosten ook last van snel wijziging overheidsbeleid. Hieruit vloeide onder meer een superbelasting uit voort, die afgelopen zomer werd geïntroduceerd voor rijke individuen en voor bedrijven. Deze belasting kon oplopen tot 10%. Engro deed het qua afzet echter goed. Het belangrijkste merk van het bedrijf, Olper, zag de afzet met 36,4% toenemen en verstevigde daarmee zijn positie als marktleider. Het merk is vooral bekend van drinkmelk en melkpoeder, maar werd recent versterkt met de introductie van Olper's kaas.