Nestlé heeft bekendgemaakt hoe het de energiecrisis in Europa en de voortdurende inflatie te lijf wil gaan. Op een investeerdersevenement van Barclays afgelopen week, vertelde Nestlé-CFO François-Xavier Roger dat het bedrijf waar mogelijk gaat overstappen van gas naar olie. Waar dat niet kan zullen gasvoorraden worden aangelegd voor de winter.
Roger vertelde in een gesprek met Waren Ackerman van Barclays op de jaarlijkse Barclays Consumer Staples Conference dat de inflatie voor het volledige boekjaar waarschijnlijk uit zal komen op 14 tot 15%. De kostendruk is volgens hem het grootst in de categorieën koffie en zuivel als het gaat om eten en drinken. Het bedrijf heeft ook last van hogere kosten op het gebied van transport, logistiek en energie.
Hoewel Nestlé volgens Roger geen grootverbruiker is van aardgas bereidt het bedrijf zich toch voor op de komende tijd. ''Zo'n 5% van onze industriële voetafdruk loopt mogelijk risico, het gaat om zo'n 15 tot 16 fabrieken, voornamelijk in Duitsland en Zwitserland.'' Daarom maakt het bedrijf waar het mogelijk is de overstap van gas naar olie en legt het gasvoorraden aan waar dat niet mogelijk is. ''We leggen voorraden aan voor de winter om te garanderen dat we aan onze klanten kunnen leveren.'' Roger voegde daaraan toe dat de maatregelen ook kunnen gaan gelden voor de toeleveringsketen van Nestlé. Leveranciers worstelen mogelijk ook met hogere energierekeningen en andere kosten. Vanwege deze mogelijke problemen kijkt Nestlé nu naar bedrijven buiten Europa om eventuele tekorten aan te vullen. De verwachting is dat zij minder lijden onder de energiecrisis omdat ze niet afhankelijk zijn van Rusland voor gas.
Uitdagingen
Op de vraag welke uitdagingen Nestlé nog heeft nu de prijzen van sommige grondstoffen dalen, noemde Roger ruwe grondstoffen, verpakkingsmaterialen, transport en arbeidstekorten. Nestlé zou van tijd tot tijd moeite hebben bepaalde ingrediënten geleverd te krijgen, hoewel daar volgens Roger wel verbetering in zit.
Het bedrijf merkt ook dat er tekorten zijn in de transportsector. Vooral tijdens de hittegolf in Europa was dat goed zichtbaar. Tijdens de laatste hittegolf zag Nestlé de vraag naar water toenemen, maar had het bedrijf moeite om voldoende vrachtwagens en chauffeurs te vinden voor het watertransport.
De tekorten op de arbeidsmarkt zijn niet zo maar verdwenen, denkt Roger. ''Dat is mogelijk iets structureels. Het is in ieder geval niet iets dat op de korte termijn opgelost gaat worden. Het kan zo maar zijn dat dit probleem nog een tijdje voortduurt, met name in de westerse landen'', zei hij hierover. Nestlé heeft aan de ene kant niet te maken met veel werknemers die ontslag nemen, aan de andere kant waren er nog nooit zo veel open vacatures als nu.
Investeringen
Nestlé wil geld investeren in dierverzorging en koffie, twee categorieën waarvan tijdens de pandemie bleek dat de vraag groter was dan beschikbare capaciteit. Roger verwacht de meeste van die activiteiten te behouden en daarom wordt ook de marketing opgevoerd. ''We leggen de lat hoger en investeren meer dan in het verleden. Veel geld steken we in digitalisering, maar we steken ook veel geld in capex en daarmee in de groei van de toekomst'', legde hij uit.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.