Het kwik stijgt boven de 20 graden, de barbecues worden uit de schuur gehaald en we toveren vaker een frisse zomersalade op tafel. Ook bij saladebars merken ze een grotere toeloop.
GroentenFruithuis heeft geen cijfers, maar ziet wel bepaalde trends. "Als het warmer wordt, is komkommer een product dat vaker over de toonbank gaat. Hetzelfde geldt voor producten als watermeloen en salades of saladeproducten. Aubergines pieken als de barbecue weer aan gaat. Ook de supermarktacties hebben hier invloed op, dat genereert extra vraag", aldus een woordvoerder.
Supermarkten spelen in op de grotere vraag naar bepaalde producten bij mooi weer. Jumbo vertelt tegenover Nu.nl dat klanten niet bang hoeven te zijn voor lege schappen. De supermarkt zorgt ervoor dat er voldoende zomerse producten als ijs, vlees voor op de barbecue en salades op voorraad zijn.
Aanzienlijk drukker
De maaltijdsalade is sowieso in opkomst en wordt ook in de winter gegeten, maar saladebars zien wel een piek in de zomer. Vers Saladebar in Hilversum bezorgt in heel het Gooi en filiaalmanager Mehmet Kol heeft het 'megadruk'. "Met de coronatijd was het al druk, omdat mensen bewuster zijn van hun gezondheid, maar nu het weer mooier is, is het aanzienlijk drukker."
Hij vervolgt: "Bij mooi weer willen mensen lichte hapjes en fris eten en een stukje gezond. Mensen denken aan hun levensstijl, dat ze voldoende mineralen en vitamines binnen krijgen. We merken dat mensen overdag veel meenemen, als ze het water opgaan of gaan picknicken. Ook in de avond willen veel mensen toch liever salades in plaats van een vette hap of duur uitkomen op een terras. Veel mensen blijven toch vaak bestellen, ook nu de terrassen open zijn."
Er gaan bij de Hilversumse saladebar met dit weer bijna alleen koude gerechten over de toonbank en bijna geen warme, zoals soep. Maar de ingrediënten van de salades blijven hetzelfde. Kol: "Mensen blijven verschillend bestellen. Populair zijn kip, geitenkaas of vegan. Allemaal gaan ze er goed doorheen."
Extra gevulde salades als avondmaaltijd
Wat de filiaalmanager wel opvalt, is dat mensen zoeken naar opties om salades extra te vullen om als volwaardige avondmaaltijd te eten. "We hebben twee formaten: een lunch- en maaltijdformaat. Overdag wordt vaak een kleine besteld. Mensen zoeken 's avonds wel naar oplossingen om nog extra te vullen. Bijvoorbeeld een salade geitenkaas met extra ei of avocado."
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.