Shutterstock

Analyse Logistiek

Meer containerschepen varen zoals gepland

6 Oktober 2023 - Linda van Eekeres

Veel meer containerschepen varen zoals gepland. De prognose voor de komende weken was dat 13% van de vaarten werd geannuleerd. Dat is nu teruggelopen tot 10%. Het is opmerkelijk dat de betrouwbaarheid van de lijndiensten toeneemt, terwijl de tarieven nog steeds dalen.

De tarieven daalden de afgelopen week met gemiddeld 1,1% volgens Drewry's World Container Index. Het spottarief voor een container van 40 voet is nu $1.389,50. Het annuleren van afvaarten wordt juist gedaan om te tarieven te ondersteunen.

Groene brandstof
Onlangs werd bekend dat A.P. Moller - Maersk en CMA CGM, de een en twee na grootste containerrederijen ter wereld, de handen ineen hebben geslagen om grip te krijgen op de ontwikkeling van groene brandstof. Ook Hapag-Lloyd, de vijfde rederij, zit niet stil op dat gebied en heeft deze week de Berlin Express (zie foto) gedoopt.

Het is met een capaciteit van 23.600 TEU (containers van 20 voet) het grootste vrachtschip dat ooit onder de Duitse vlag heeft gevaren. En nog opvallender: het is de eerste van een tiental containerschepen die onder de naam Hamburg Express-klasse onder de Duitse vlag gaan varen en die (naast dieselolie) kunnen varen op groene brandstoffen als bio-methaan en e-methaan. Voorlopig wordt gebruik gemaakt van LNG, wat al een kwart minder CO2-uitstoot met zich meebrengt. De schepen worden enkel ingezet op de route tussen Azië en Europa. Zo gaat de Berlin Express regelmatig varen tussen Ningbo en Hamburg, via Xiamen, Kaohsiung, Yantian, Hong Kong, Singapore en Rotterdam.

Groot effect Rusland op aan- en afvoer havens Nederland
Het CBS publiceerde data over 2022 over de aan- en afvoer van goederen in Nederlandse zeehavens. Die vorig jaar met 1,2% gestegen tot 622 miljoen ton ten opzichte van 2021. Aan goederen is 4,6% meer gelost. Het aandeel geladen goederen daalde juist met 5,8%. Ondanks een enorme daling van aangevoerde goederen uit Rusland (-32%) kwamen de meeste goederen vorig jaar nog altijd uit dat land. Door extra sancties vanuit de EU vanaf december 2022 in aardolie, aardolieproducten en steenkool veranderde dat, aldus het CBS. In het eerste kwartaal van 2023 kwamen de meeste goederen uit de Verenigde Staten.

In 2022 is 433 miljoen ton aan goederen gelost in Nederlandse zeehavens. Dat waren vooral meer natte bulkgoederen (+8,8%) als gas en aardolie. Ook droge bulkgoederen (+4,3%) als steenkool zijn meer aangevoerd. In 2022 werden ook minder goederen in containers gelost en geladen. Het gewicht van goederen in aangevoerde containers daalde met ruim 7%, het gewicht in afgevoerde containers daalde met bijna 14%. Dit kwam mede doordat het containerverkeer van en naar Rusland vrijwel stilviel na de invasie in Oekraïne.

Heeft u een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

Linda van Eekeres

Linda is eindredacteur van Foodbusiness. Daarnaast schrijft zij artikelen, met de focus op logistiek, markttendensen en de invloed van politieke beslissingen op de voedingsmiddelenindustrie.

Bel met onze klantenservice 0320 - 343 368

of mail naar support@foodbusiness.nl

wilt u ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in uw inbox

Aanmelden