Shutterstock

Nieuws Grondstoffen

Nederlanders eten meer kaas, drinken minder melk

7 Juli 2023 - Redactie Foodbusiness

De Nederlandse consumptie van melk, melkproducten en boter is in de periode tussen 2005 en 2022 gekrompen. De kaas- en eierenconsumptie groeide in die periode juist. Dat blijkt uit onderzoek van de WUR in opdracht van Wakker Dier.

De consumptie van boter, boterolie en eieren veranderde de afgelopen jaren maar weinig. In 2005 werd er per hoofd van de bevolking 4,4 kilo boter(olie) geconsumeerd, in 2022 was dat volgens de meest recente schattingen 4,3 kilo per hoofd van de bevolking. De consumptie van eieren groeide van 11,2 kilo per hoofd van de bevolking naar 11,8 kilo. 

Een dalende trend is zichtbaar voor de consumptie van melk en melkproducten. Tussen 2005 en 2022 daalde de melkconsumptie per hoofd van de bevolking met 14,4 kilo. Hierbij moet wel de kanttekening worden geplaatst dat de cijfers voor 2022 voorlopig zijn. De consumptie van melkproducten daalde in die periode met 11,2 kilo per hoofd van de bevolking. Dat betekent dat de neerwaarts trend in beide gevallen doorzet na de coronajaren. 

De melkconsumptie steeg namelijk tijdens de coronajaren en zakte het afgelopen jaar weer naar iets boven de consumptie vlak voor corona. De consumptie van melkproducten zakt onder het niveau dat voor corona werd bereikt. 

Tabel 3.1 Verbruik per hoofd van de bevolking in Nederland, 2005-2022 a) (kg)
  2005 2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022
Consumptiemelk 56.6 55.5 54.2 53.3 52.2 50.6 49.7 49.4 47.7 45.6 49.4 49.1 42.3 41.6 39.8 43.6 44.7 42.2
Consumptiemelkproducten 49.5 48.0 47.9 46.7 46.6 44.4 43.0 41.9 40.0 38.4 38.0 40.3 40.8 41.5 39.2 40.8 40.0 38.3
Kaas (inclusief kwark) 18.4 18.6 18.7 19.1 19.8 19.4 19.7 19.8 20.0 20.4 21.3 21.8 22.3 23.8 25.6 25.9 25.7 25.0
Eieren 11.2 11.1 11.1 11.1 11.2 11.3 11.5 11.7 11.9 12.1 12.3 12.4 12.3 12.3 12.4 12.2 12.1 11.8
Boter en boterolie 4.4 4.5 4.4 4.0 3.8 3.7 3.9 4.2 4.5 4.6 4.6 4.8 4.7 4.8 4.8 4.6 4.3 4.3

De langeretermijntrend voor kaas is stijgende. De laatste jaren is de kaasconsumptie gestabiliseerd, hoewel er wel een lichte daling zichtbaar was in 2022. Tussen 2005 en 2021 groeide de kaasconsumptie met 40%. Stijgende prijzen zorgden ervoor dat de zuivel- en eierconsumptie het afgelopen jaar kromp. Vooral de kaasconsumptie daalde met 0,7 kilo per hoofd van de bevolking hard. 

De onderzoekers concluderen dat waar de vleesconsumptie in Nederland maar gering daalt, de consumptie van melkproductie overtuigend afneemt. Waar Nederlanders een glas melk makkelijker laten staan, geldt dat niet voor kaas en kwark. Nederlanders lijken veel meer gehecht aan de consumptie van bepaalde melkproducten dan andere. Uit Fins onderzoek blijkt dat dit een bredere trend is. De consumptie van vloeibare melkproducten in Europa neemt af en de consumptie van andere producten neemt toe.

Heeft u een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

Bel met onze klantenservice 0320 - 343 368

of mail naar support@foodbusiness.nl

wilt u ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in uw inbox

Aanmelden