LVE

Achtergrond Ondernemen

'Eigen merk en korte keten, daar doen we het voor'

13 April 2023 - Linda van Eekeres

Tegen de horizon achter de weilanden tekenen zich woontorens en kantoorpanden af. Hier, onder de rook van Amsterdam, boeren de achttien Boeren van Amstel. Midden in de stal tussen de melkkoeien wordt in Ouderkerk aan de Amstel in Boerderij Polderzicht - hemelsbreed nog geen 5 kilometer vanaf de Johan Cruijff Arena - wordt aan een lange tafel een vijfgangenlunch geserveerd door studenten van de hogere hotelschool. Met zuivelproducten van de Boeren van Amstel, dat die sinds eind vorig jaar eindelijk groene cijfers schrijft.

De 140 melkkoeien (in een andere stal staan nog 75 kalfjes en pinken) zijn behoorlijk onrustig. Het is al een paar keer wat warmer weer geweest en ze hebben aan het voorjaar geproefd. Nu met zoveel drukte in de stal denken ze dat het tijd is voor de jaarlijkse koeiendans, wanneer de koeien voor het eerst weer de wei in gaan en waarbij in Polderzicht ook altijd publiek bij is, legt melkveehouder Richard Korrel uit.

Hotelschool The Hague, die twee locaties heeft: Den Haag en Amsterdam, gebruikt bij bereidingen de zuivel van de Boeren van Amstel. Ook zet de school in kader van een Local Hero's-project lokale leveranciers in Amsterdam en omgeving in de schijnwerpers. Deze keer dus de Boeren van Amstel. Tijdens de lunch worden tussen de koeien ook gerechten geserveerd waarin melk en yoghurt van de Boeren van Amstel is verwerkt, zoals zelfgemaakte boter, een mint-yoghurt saus en yoghurtijs.  

De Boeren van Amstel werd in 2017 opgericht door 22 agrarisch ondernemers als boerencoöperatie. In mei 2021 ging de coöperatie failliet, maar in dezelfde maand maakte de organisatie een doorstart als bv, met achttien leveranciers. De producten, (room)yoghurt en volle en halfvolle weidemelk, vinden hun weg naar groothandels en winkels in de regio 'Groot-Amsterdam', waaronder Jumbo's en Dirk van de Broeks en 197 Albert Heijns. Ook is de zuivel te bestellen bij flitsbezorger Gorillas.

Voor het faillissement werd er geproduceerd in een eigen fabriek op een paar honderd meter afstand van de boerderij. Nu wordt de zuivel in opdracht verwerkt in Zaltbommel, maar ruim 70 kilometer verderop in Zaltbommel. Melkveehouder Richard Korrel, van Boerderij Polderzicht, levert (minimaal) 70% van zijn melk aan FrieslandCampina en de rest aan de Boeren van Amstel. "We verdienen er niet meer mee, ze kopen in voor dezelfde prijs als FrieslandCampina", aldus Korrel.

'Daar doen we het graag voor'
Daarnaast delen ze in de winst, 'maar dat is nu een paar honderd euro per jaar'. Toch doet hij vol overtuiging mee. "Het eigen merk, produceren voor dichtbij, de korte keten, dat is waar wij het graag voor doen." Ook krijgt de boeren een beloning voor weidevogelbeheer naar verhouding van de prestatie, die gemonitord wordt door de Agrarische Natuurvereniging De Amstel. Van iedere verkochte liter gaat er 2 cent naar het Weidevogelfonds.

Als reden voor het faillissement van de eigen fabriek noemt Korrel dat het 'te groot was opgezet'. "70% werd aan de horeca geleverd en toen kwam corona en was de horeca dicht." 

In de zomer wordt er niks bij de familie Korrel opgehaald, omdat zijn koeien dan melk met een te laag vetgehalte leveren. De volle melk van de Boeren van Amstel wordt namelijk wel gepasteuriseerd en geharmoniseerd om het langer houdbaar te maken, maar er wordt geen vet uitgehaald om het product op een standaard vetpercentage te krijgen. Overigens wordt in de supermarkten vooral halfvolle melk verkocht, vertelt salesmanager Marijn van den Boomgaard, die namens de Boeren van Amstel bij de lunch aanwezig is.

De yoghurt wordt nog niet in de supermarkt verkocht, maar in de groothandels, in bakken van 5 liter. De vraag is hoe groot het verspreidingsgebied kan worden zonder het lokale karakter te verliezen. "Daar zijn we zelf ook mee bezig", geeft Van den Boomgaard aan. "Voorlopig is Amsterdam hoofdzaak nummer 1. Maar is het oké om ook in Hilversum of Haarlem te verkopen, waar houdt het op? We willen een duurzaam product maken, maar ook een solide business draaien." Dat laatste lijkt te lukken, want sinds het eerst in de geschiedenis van de Boeren van Amstel hebben ze eind vorig jaar winst gedraaid.

Heeft u een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

Linda van Eekeres

Linda is eindredacteur van Foodbusiness. Daarnaast schrijft zij artikelen, met de focus op logistiek, markttendensen en de invloed van politieke beslissingen op de voedingsmiddelenindustrie.

Bel met onze klantenservice 0320 - 343 368

of mail naar support@foodbusiness.nl

wilt u ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in uw inbox

Aanmelden