De decembercontracten voor tarwe op de Matif in Parijs en de CBOT in Chicago zijn woensdag scherp gestegen en met 1,5% en 3,73% gegroeid. Ook maïs is duurder geworden op beide beurzen, hoewel de stijging daar iets kleiner was. De aanhoudende droogte aan de andere kant van de Atlantische oceaan is een belangrijke factor.
Dichter bij huis zijn ontwikkelingen in het Zwarte Zee gebied een belangrijke aanleiding voor de hoge tarweprijzen. Zo zijn er opnieuw zorgen dat een verdere ontsporing van het conflict tussen Rusland en Oekraïne kan leiden tot minder graanleveringen uit het Zwarte Zeegebied. Een verdere escalatie kan volgende week al plaatsvinden als Rusland besluit om een deel van Oekraïne te annexeren, nadat daar deze week verschillende referenda plaatsvonden waarvan de legitimiteit en de uitslag door het westen en Oekraïne in twijfel worden getrokken.
Oekraïne liet woensdag weten dat de graanexport dit seizoen 41,5% lager is vergeleken met een jaar geleden, bijna 8 miljoen ton. Goed nieuws is dat de frequentie van de landbouwtransporten gestaag toeneemt. Eerder deze week maakte de Oekraïense regering bekend dat het blijft inzetten op alternatieve exportroutes.
Een van die routes loopt via de Donau naar de Roemeense Zwarte Zee haven van Constanta. Plaatsvervangend directeur van transportbedrijf TTS Ion Stanciu noemde de route via de Danube, een blijvertje, zelfs als de oorlog voorbij is. De vloot van TTS binnenvaartschepen heeft een capaciteit 800.000 ton en de graansilo van het bedrijf heeft een capaciteit van 110.000 ton. Sinds het begin van de oorlog heeft TTS ruim 1 miljoen ton goederen van en naar Oekraïne vervoerd, ruwweg de helft daarvan is graan, zo wordt duidelijk uit een interview met Sanciu bij Reuters.
#Wheat is higher again on further escalation in the Black Sea as the market is concerned about possible interruptions of export flows which is not the case so far#oatt pic.twitter.com/F8QV4FXFtp
— Andrey Sizov (@sizov_andre) September 28, 2022
Amerikaanse droogte
in het zuiden van de VS beperkt de droogte het zaaien van de wintertarwe voor 2023. Ten noorden van de grens in de Canadese staat Manitoba, is de oogst van graan slechts voor 47% compleet, daarmee loopt de oogst flink achter op het vijfjaarlijkse gemiddelde van 79%.
De graanbeurs van Buenos Aires heeft voorspeld dat de Argentijnse tarweproductie 22% lager is dan een jaar geleden, naar 17,5 miljoen ton, door de droogte veroorzaakt door weerfenomeen La Niña. Hierdoor staat ook de sojabonenteelt in dat land onder druk.
De droogte heeft ook impact op de binnenlandse graantransporten. Het waterpeil op de Mississippi River is op sommige plekken namelijk dusdanig laag dat het graantransporten over het water beperkt en er dus minder graan de havens in de Golf van Mexico bereikt. En dat is een probleem nu de Amerikaanse oogst van maïs en sojabonen, die iets achterloopt op schema, eindelijk goed op gang begint te komen.
Maïs
De maïsprijs lijkt vooral te profiteren van de lage oogstverwachting in Frankrijk en de verwachte lage voorraden in de VS. De verwachting is dat de Amerikaanse verkopen verder zullen groeien, hoewel goedkopere maïs uit Brazilië door de grote oogst uit dat land mogelijk de Amerikaanse export beperkt. Anderzijds kan het land begin volgend jaar profiteren van de onrust in Oekraïne en de tegenvallende maïsoogst in Argentinië.
Reuters meldt dat eind vorige week de maïsexport vanuit de VS het laagste punt sinds 2012 bereikte. De maïsprijs ondervindt ook tegenwind van de lage ethanolproductie, waar maïs voor wordt gebruikt.
Koersen
Op de Matif steeg de maïsprijs met 0,8% naar €339 per ton. Op de CBOT sloot de maïsprijs 0,3% hoger op $6,69 per bushel of ongeveer $263,18 per ton. Het decembercontract tarwe op de Matif eindigde de dag op €353,75 per ton, een stijging van 1,5%. De CBOT tarwe steeg met 3,73% en eindigde op $9,0325 per bushel of $331,98 per ton. De sojabonen eindigden de dag in Chicago 0,11% hoger.