Allard Bakker

Interview Allard Bakker

'Er is een markt voor biologisch rundvlees'

22 September 2022 - Matthijs Bremer

Na varkensvlees en lamsvlees start de Groene Weg een keten voor biologisch rundvlees. Op dit moment belanden veel kalveren die binnen de biologische melkveehouderij geboren worden nog in de reguliere vleesveehouderij. De biologische tak van Vion wil hier verandering in brengen. We vroegen directeur Allard Bakker waarom dit gebeurt en of er een markt is voor biologisch vlees in Nederland.

Lees Foodbusiness 14 dagen gratis

Maak gratis én vrijblijvend 14 dagen kennis
met onze marktinformatie

Onbeperkt alles lezen?

Kies het abonnement dat het beste bij u past

  • Toegang tot alle Premium marktinformatie
  • Technische Analyse van grondstoffen en valuta
  • Inzicht in actuele prijzen en noteringen
Voordeligste keuze
Heeft u een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

Hoe komt het dat vooral kalveren die niet voor biologische melkproductie worden ingezet in de reguliere productieketen terecht komen?

"Een gemiddelde melkkoe werpt gemiddeld vier kalveren. Eén daarvan wordt ingezet om de moederkoe te vervangen, dus blijven er drie over. Deze kalveren in de biologische sector houden, blijkt tot nu toe lastig. Nederland is geen land met een vleesveecultuur, koeien worden vooral gehouden als melkvee. Biologisch rundvlees wordt in Nederland weinig geproduceerd en de kalveren moeten ergens naar toe. Daarom gaan de meeste kalveren die binnen de biologische markt geboren worden, naar de kalvermesterij in de reguliere vleessector. Voor veel biologische melkveehouders is dat een doorn in het oog, omdat ze het liefst alleen voor de biologische markt willen produceren."

Jullie starten met slechts twee deelnemende veehouders. Dat lijkt klein?

"Je moet ergens beginnen. We starten de nieuwe keten met één melkveehouder en een vleesveehouder, maar dat betekent niet dat maar twee boeren geïnteresseerd zijn en verder niemand. We hebben op het moment zo'n acht à negen bedrijven waarmee we een overeenkomst zullen sluiten. We verwachten hier in oktober al over te communiceren."

We willen een Nederlands product voor de Nederlandse markt maken

Allard Bakker

Jullie willen voldoen aan de behoefte van de consument voor regionaliteit. Hoe ziet dat er concreet uit?

"We willen een Nederlands product voor de Nederlandse markt maken. Voor biologisch rundvlees is in Nederland een markt, maar weinig aanbod. Op het moment komt veel van dit vlees uit het buitenland. Daarom kiezen we ervoor om hoofdzakelijk rundvlees aan te bieden. De markt voor biologisch kalfsvlees is heel klein en in Nederland wordt kalfsvlees überhaupt niet zo veel gegeten. Met regionaliteit bedoelen we ook nog iets anders. Namelijk een samenwerking tussen melkveehouders en vleesveehouders op lokale schaal. Transport is een stressmoment voor dieren en we willen zo min mogelijk stress veroorzaken. Ketensamenwerking op lokaal niveau werkt daarbij."

De markt voor biologisch rundvlees is in Nederland niet groot. Verwachten jullie wel voldoende af te kunnen zetten?

"Daar twijfel ik niet aan. De markt voor biologisch rundvlees is niet heel groot, maar het aanbod in Nederland is nog kleiner. Biologisch rundvlees dat nu in de supermarkt ligt, komt vaak uit het buitenland. We denken dat er behoefte is aan lokale productie. Bovendien is het prijsverschil tussen biologisch en niet biologisch rundvlees niet zo groot aangezien rundvlees vaak al een luxeproduct is. Het product is niet zo elastisch. Voor luxe delen als biefstuk gaat het om een verschil van 10 tot 15%. Bij gehakt is het verschil wat groter, 20 tot 30%. Dit verschil is een stuk kleiner dan bij andere soorten vlees. Het prijsverschil kan bij bijvoorbeeld vers varkensvlees zo maar 50% zijn. Deze prijsverschillen zijn ongeveer gelijk voor de boer en de consument."

Eerder deze week meldden verschillende media dat biologische consumptie door de inflatie tegenvalt. Is het niet ongelukkig om juist nu een dure vleessoort als rundvlees biologisch aan te bieden?

"Ik moet zeggen dat deze ontwikkeling me wel zorgen baart. Tot nu toe heeft de biologische sector alleen groei gekend en nu is er voor het eerst krimp. Maar ik zie het niet als een gok om nu in te stappen. Je stelt de vraag op het moment dat de markt zich heel anders gedraagt dan normaal. Mensen moeten nu keuzes maken die wellicht niet helemaal de keuzes zijn die ze willen maken. Ik ben nooit zo van het hier en het nu, we moeten verder kijken dan onze neus lang is. Ik heb er alle vertrouwen in dat de groeiende trend voor biologisch voedsel weer wordt opgepakt en dat de markt weer gaat groeien. Helaas is het lastig in te schatten wanneer dit gebeurt, daarvoor zijn er nu te veel complexe macro-economische factoren. Het duurt minimaal twee jaar tot de kalveren volgroeid zijn. Ik hoop dat we dan weer in een veel stabielere economische situatie zitten en dat ik me tegen die tijd over zaken als stevige inflatie geen zorgen hoef te maken."

Bel met onze klantenservice 0320 - 343 368

of mail naar support@foodbusiness.nl

wilt u ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in uw inbox

Aanmelden