De marges van Mondelēz lijden onder de toegenomen kosten. Het bedrijf ziet zich genoodzaakt om de prijzen te verhogen, terwijl bij supermarkten en consumenten de weerstand groeit tegen verdere prijsverhogingen.
Mondelēz zag de netto-omzet groeien met 9,5% in het tweede kwartaal vergeleken met een jaar eerder, naar $7,27 miljard. Het bedrijfsinkomen groeide met 6,3% naar $927 miljoen. Mondelēz presteerde vooral goed in opkomende markten, waar het de totale omzet 22,4% groeide.
Maar net als bij Kraft Heinz voldeed ook hier de bruto winstmarge niet aan de verwachtingen van analisten. De marge van 37,9% is lager dan de verwachte 38,3%.
Volgens CEO Dirk van de Put maakt het bedrijf zich vooral zorgen over Europa als het gaat om het doorvoeren van prijswijzigingen en het consumentensentiment. Het bedrijf is momenteel een tweede rond aan prijsverhogingen aan het doorvoeren. Daarvan is 65% al akkoord, over de resterende 35% is het bedrijf nog in gesprek.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.