Shutterstock

Achtergrond Horeca

Restaurantgast als marketingtool

22 Juli 2021 - Linda van Eekeres

Het was even twee weken genieten van het uitgaansleven, maar toen sloeg de realiteit in als een bom: voorlopig is er weinig uitgaansvertier. Met alle lockdowns en beperkingen zagen de tijdlijnen op sociale media er de afgelopen 16 maanden een stuk minder jaloersmakend uit, maar gelukkig zijn de restaurants weer open en duikt ook de pre-corona trend weer op: instagramwaardig eten. 

Als veel mensen een restaurant op sociale media delen, is dat gratis reclame. De mooie plaatjes trekken weer andere mensen die er mooie plaatjes willen schieten. Hoewel Instagram hét platform is van de foto's, moeten we Facebook ook niet uitvlakken. Volgens een onderzoek naar online gewoontes dat BookDinner vorig jaar hield onder meer dan 1.200 restaurantbezoekers, gaf 55% aan zich te oriënteren op Instagram en 85% op Facebook. 

Kwart post foto's van restaurantbezoek
Google wordt vaker gebruikt in de zoektocht naar een restaurant dan alle boekings- en vergelijkingssites bij elkaar. Driekwart van de restaurantgasten geeft aan dat sociale media invloed hebben op hun restaurantkeuze. Een kwart van de bezoekers plaatst foto's van het restaurant dat ze bezoeken op een sociale mediaplatform.     

Behalve dat restaurants zichzelf online kunnen promoten, zijn het dus vooral de klanten die het werk doen. Met name de nieuwe generatie ondernemers speelt hierop in. Vorige week opende ijssalon annex snoepwinkel Bella's Ice & Candy Store de deuren in Den Haag, bedacht door de 17-jarige Annebelle. Het interieur is een soort luilekkerland; mintgroen met poederroze, een zuurstokpilaar en achter de toonbank een mond met uitgestoken tong waar de Rolling Stones jaloers op zouden zijn. Dat levert natuurlijk mooie foto's op.

'Instagramable' eten op de menukaart
Niet alleen interieurs doen het goed op sociale media, ook instagramwaardig eten maakt een opmars. Denk niet aan de calorieën, maar wat dacht je van een mierzoete milkshake met als topping een donut, veel slagroom en als garnering chocolade, waaronder een Twix en een Oreo-koekje. Het in mei geopende Freaky Funday heeft het op de menukaart staan. Het restaurant presenteert zich als 'het zoete walhalla in hartje Hoorn'. Ook hier heeft de inrichting aandacht gekregen, maar de grote trekker is toch het eten. Werkelijk alles op de kaart is 'Instagramable'. Niet vreemd dat mede-eigenaar Nanne Meijer zelf jarenlang vlogger is geweest.

De zogenoemde freakshake of extreme milkshake doet het goed op Instagram. Foto: Shutterstock

Volgens het laatste onderzoek van BookDinner, de Restaurant Monitor 2021, wordt er ook na de coronacrisis vaker besteld en afgehaald, maar zal dat geen negatieve impact hebben op het aantal restaurantbezoeken. In een tijd waarin er steeds meer buitenlandse bestemmingen afvallen en veel mensen vakantie vieren in eigen land, kan dit weleens de zomer van de Instagramwaardige horeca worden.

Heeft u een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

Linda van Eekeres

Linda is eindredacteur van Foodbusiness. Daarnaast schrijft zij artikelen, met de focus op logistiek, markttendensen en de invloed van politieke beslissingen op de voedingsmiddelenindustrie.

Bel met onze klantenservice 0320 - 343 368

of mail naar support@foodbusiness.nl

wilt u ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in uw inbox

Aanmelden