Zuivelbedrijf Milcobel concludeert na een tegenvallend resultaat over 2023 dat er moet worden gereorganiseerd. Daarbij moeten poedertorens dicht of verhuurd, bedrijfsonderdelen samengevoegd en ongeveer 130 banen vervallen. Het plan moet nog wel met de sociale partners worden besproken.
De beperking van de melkpoederproductie heeft betrekking op de vestiging in Kallo. De modernste poedertoren blijft gewoon in gebruik, twee kleinere en oudere torens krijgen hetzij een andere bestemming of worden gesloten. Volgens Milcobel kunnen ze worden ingezet voor het drogen van plantaardige voeding of voor loonproductie. Overigens gebeurt dat nu ook al in beperkte mate. Ze worden vanaf september in ieder geval niet meer ingezet voor de eigen melkpoederproductie, zo is het plan. Door de lage melkpoederprijzen is gewoon doorproduceren niet lonend.
Milcobel heeft daarnaast het voornemen om haar zuivelunits Premium Ingredients en Consumer Products te integreren, om zo met een vlakkere structuur efficiënter samen te werken.
Bijna €12 miljoen verlies
Directe aanleiding voor de reorganisatie is het nettoverlies van €11,6 miljoen over 2023, bij een €21 miljoen lagere omzet dan vorig jaar. Toen bedroeg de omzet €1,36 miljard, bij een winst van €4,4 miljoen. Naar verwachting gaan bij de reorganisatie 130 banen verloren.
Milcobel zet overigens ook in op andere maatregelen om de kosten te drukken, zoals het niet uitbetalen van managementbonussen over 2023, het beperken van nieuwe vacatures en het terugbrengen van het aantal externe consultants.
Hoge eenmalige tegenvaller
In het voorbije jaar waren er naast de poederproductie ook andere grote kostenposten, zoals de moeizame implementatie van een ERP-softwarepakket (SAP) in de afdeling Consumer Products. Die leidde tot een hoge eenmalige tegenvaller. Dit voorval legde ook de noodzaak bloot om een andere organisatiestructuur te implementeren, om zo meer synergie te kunnen realiseren. De verplichting indexering van de loonkosten met 11% hakte er ook in.
Ysco en Kaasbrik
Het ging ondertussen niet overal slecht. Dochteronderneming Ysco zette een sterke prestatie neer en de raspactiviteiten van Kaasbrik rendeerden ook goed. Milcobel studeert dan ook op de mogelijkheid om de kaasraspactiviteiten uit te breiden. En dan is er nog een partnership met Arla voor een hogere valorisatie van de wei van de mozzarellafabriek in Langemark.