I_life / Shutterstock.com

Nieuws Bedrijven

Tony's Chocolonely duikt weer in het rood

30 Januari 2024 - Linda van Eekeres

Tony's Chocolonely dook het afgelopen (gebroken) boekjaar weer in het rood. Vorig boekjaar werd er nog een bescheiden winst geboekt, deze keer is het verlies €2,7 miljoen. Dit terwijl de netto-omzet met maar liefst 23% groeide naar €150,2 miljoen.

Tony's richt zich op groei om meer impact te maken, vertelde Frits Snel, chief of markets in september aan Foodbusiness. Het bedrijf richt zich op traceerbare cacao die wordt geproduceerd tegen een leefbaar inkomen zonder kinderarbeid.

Maar uiteindelijk is voor Tony's een gezonde winstmarge ook belangrijk, juist om grote bedrijven te laten zien dat het kan: 'slaafvrije' chocola verkopen en een winstgevend bedrijf runnen. Afgelopen jaar is dat dus (nog) niet gelukt. Terwijl er na een verlies in 2020/21 van €4,7 miljoen in 2021/22 zwarte cijfers van enkele tienduizenden werd geschreven, is er nu weer een verlies geboekt van €2,7 miljoen. 

De omzet groeide wel fors; in absolute aantallen met €28 miljoen en het meest sinds de oprichting, aldus Tony's. De verkopen buiten Nederland groeiden en ook werden de prijzen vanwege de inflatie verhoogd. Afgelopen jaar werd ook met productie in de VS gestart en werd een nieuw product gelanceerd: Lil'Bits (chocoladeballetjes).

"Als we winstgevend zouden willen zijn, zou het kunnen. We investeren heel veel. We willen in een aantal markten winstgevend zijn, maar moeten eerst investeren", zei Snel tegen Foodbusiness. Afgelopen jaar hebben zes nieuwe partners zich aangesloten die gebruik maken van Tony's Open Chain-cacao, waaronder Hema en Jumbo. Alle grote supermarkten doen nu mee en in totaal zijn er nu veertien partners (inclusief Tony's).

Tony's laat in een verklaring weten dat het percentage kinderarbeid bij de partnercoöperaties waar het met Tony's Open Chain samenwerkt, 'met 10,5% een stuk lager ligt dan het industriegemiddelde van 46,7%'. Bij partners waar meer dan drie jaar mee wordt samengewerkt is dat 4,4%. Volgens het bedrijf komt in zijn keten geen ontbossing voor, waardoor de CO2-voetafdruk uit cacao 87% lager ligt dan het marktgemiddelde.

Heeft u een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

Linda van Eekeres

Linda is eindredacteur van Foodbusiness. Daarnaast schrijft zij artikelen, met de focus op logistiek, markttendensen en de invloed van politieke beslissingen op de voedingsmiddelenindustrie.

Bel met onze klantenservice 0320 - 343 368

of mail naar support@foodbusiness.nl

wilt u ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in uw inbox

Aanmelden