Het aandeel aan duurzaam voedsel in de consumentenbestedingen is in 2022 licht gedaald naar 18%. Het aandeel in 2021 was nog 19%, zo blijkt uit de Monitor Duurzaam Voedsel 2022 van de Wageningen Universiteit.
De belangrijkste oorzaak van de daling is dat consumenten meer geld uitgaven aan foodservice sinds het einde van de coronapandemie. Ook COVID-19 zelf en de stijgende prijzen van voedsel worden genoemd als oorzaak.
De consumentenbestedingen aan duurzaam voedsel groeiden in 2022 met 13% naar €10,8 miljard. De totale voedselbestedingen groeiden met 15% naar €58,8 miljard. Vooral in de foodservice is de stijging in de afzet van duurzaam voedsel relatief groot. Wel is het aandeel aan duurzaam voedsel daar lager dan in de detailhandel. De bestedingen aan duurzaam voedsel in de foodservice groeiden met 52%, de totale bestedingen met 43%.
In supermarkten stegen de uitgaven aan duurzaam voedsel met 10%. De totale voedseluitgaven stegen ondertussen met 6%. De uitgaven aan duurzaam voedsel in supermarkten is relatief gelijk gebleven, maar de volumes zijn in beide afzetkanalen afgenomen. Ondertussen daalden de uitgaven aan duurzame voeding in speciaalzaken met 4%.
Beter Leven
Consumenten gaven zo'n €3,8 miljard uit aan producten met het Beter Leven keurmerk. Aan het label van de Rainforest Alliance werd zo'n €2,6 miljard besteedt en aan Biologische producten €1,8 miljard. Vooral de bestedingen aan producten met het Rainforest Alliance label groeiden met 16% hard.