Ahold Delhaize zag de netto-omzet tijdens het eerste kwartaal met 6,3% groeien naar €21,6 miljard. Het bedrijf, onder meer eigenaar van Albert Heijn en Bol.com, zag met name de online boodschappenverkopen hard groeien. De onderliggende marge daalt wel.
Weersomstandigheden en stakingen in België hadden een negatief effect op de kwartaalomzet van ongeveer 1,8%punt. Ahold Delhaize zag de online verkopen met 5,9% groeien, mede dankzij de VS, waar de online verkopen met 11,9% stegen vergeleken met vorig jaar. In Europa groeiden de verkopen met 2,5%. De online boodschappenverkopen groeiden met 9,7%. De onderliggende bedrijfsmarge lag 0,2%punt lager en kwam uit op 4,0%. De sterke Amerikaanse marge kon de lagere Europese marge niet compenseren.
De Amerikaanse netto-omzet groeide met 5,7% naar €13,5 miljard. De supermarktketen Food Lion groeide voor het 42ste kwartaal op rij. Supermarktketens Giant en Food Lion zagen de online boodschappenverkopen met 20% groeien. De onderliggende marge in de VS bedroeg 4,8%, 0,4%punt hoger dan een jaar geleden.
Europa
De Europese netto-omzet bedroeg €8,1 miljard, een stijging van 7,2% vergeleken met vorig jaar. De Europese tak van het bedrijf werd tijdens de eerste drie maanden van het jaar geraakt door stakingen in België nadat Ahold Delhaize aankondigde supermarketen Delhaize te gaan verzelfstandigen. Nu schat het bedrijf dat zonder de stakingen de omzet met 7,7% gegroeid zou zijn.
De online verkopen groeiden met 2,5% de online boodschappenverkopen met 4,6%. Het bruto handelsvolume van Bol.com bedroeg €1,3 miljard. De webwinkel meldt dat de verkopen van de bijna 52.000 verkopers op het platform met 3,7% groeiden in het eerste kwartaal en 65% van de totale verkopen uitmaken.
De onderliggende marge in Europa bedroeg 2,8% in het eerste kwartaal, 0,7%punt lager dan een jaar geleden. Ahold Delhaize noemt stijgende energiekosten en de stakingen in België als reden voor de lagere marge. Als die factoren niet worden meegenomen ligt de marge iets hoger dan vorig jaar.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.