Shutterstock

Analyse Logistiek

Moeizame onderhandeling nieuw zeevervoercontract

3 Maart 2023 - Linda van Eekeres

De tarieven voor lange termijncontracten voor zeecontainervervoer daalden in januari met een 13,3% vergeleken met de laatste maand van 2022. Een historische stevige daling. Volgens recente cijfers van platform voor verschepingsdata Xeneta daalde de contracttarieven afgelopen maand slechts 1% verder. De industrie kijkt vol verwachting naar de uitkomsten van de zeevervoersconferentie TPM die deze week in Long Beach werd gehouden en waar traditioneel ook wordt onderhandeld over contracten.

Lees Foodbusiness 14 dagen gratis

Maak gratis én vrijblijvend 14 dagen kennis
met onze marktinformatie

Onbeperkt alles lezen?

Kies het abonnement dat het beste bij u past

  • Toegang tot alle Premium marktinformatie
  • Technische Analyse van grondstoffen en valuta
  • Inzicht in actuele prijzen en noteringen
Voordeligste keuze
Heeft u een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

Volgens de Xeneta Shipping Index voor lange termijntarieven dalen de prijzen al zes maanden achter elkaar. Sinds augustus 2022 tot nu is er een daling van in totaal 22% zichtbaar. Een daling van de contracttarieven in februari lag voor de hand, met de lage vraag, uitdagende economische omstandigheden en dalende spottarieven.

Dat die daling beperkt is gebleven tot 1% wijt Xeneta-CEO Patrik Berglund aan de sterkere prestaties van de Amerikaanse export. Dat betekent niet dat het tij is gekeerd: "De dalingen zijn misschien niet zo dramatisch als we vorige maand zagen, maar er nog steeds enkele aanzienlijke dalingen op 's werelds belangrijkste routes", aldus de topman. De situatie blijft volgens hem zeer uitdagend en dat blijft van invloed op de tarieven. Hij wijst erop dat het in dit kader interessant is om te zien wat er gebeurt op de TPM-conferentie.

De daling is overigens relatief. De contracttarieven zijn nog steeds 43% hoger dan een jaar geleden. Vergeleken met januari 2020 zijn de prijzen zelfs geklommen met 207,7% volgens data van Xeneta.

Toekomst blijft ongewis
Dataplatform Freightos meldt in een update dat het algemene sentiment op de TPM was dat de zaken eindelijk weer normaal worden. Hoewel dit gepaard gaat met onzekerheid door beëindiging van allianties en de hoeveelheid nieuwe schepen die eraan komen zorgen voor meer (overtollige) capaciteit op de markt. Ook kunnen onvoorspelbare ontwikkelingen van invloed zijn op de vraag van de consument, waardoor de toekomst moeilijk te voorspelen blijft, aldus het dataplatform. Nog los van geopolitieke onrust.

Freightos haalt Lars Jensen van Vespucci Maritime aan die tijdens de conferentie heeft gezegd te verwachten dat vervoerders sterk op prijs blijven concurreren, waarschijnlijk tot het voorjaar. Hij verwacht dan herstel, maar geeft wel aan dat dit nog onzeker is. Met een herstel van de vraag zullen volgens hem ook de tarieven stabiliseren of toenemen.

Andere experts brachten volgens het dataplatform naar voren dat de huidige (spot)tarieven de onderhandelingen voor langetermijncontracten, die deze week veelal plaatsvonden, ingewikkeld maken. Sommige verladers willen alles op alles zetten om maar volume binnen te halen, waarbij kortingen worden geboden. Maar er wordt ook gesproken over het afsluiten van duurdere contracten in ruil voor gegarandeerde capaciteit, met het oog op de enorme volatiliteit tijdens de pandemie.

Waar voor de coronapendemie vaak contracten voor een jaar werden afgesloten, zijn veel retailers en fabrikanten daar nu huiverig voor. Kortere contracten lijken in opmars.

Er wordt bij het afsluiten van de contracten ook gekeken naar de spottarieven. Die namen deze week opnieuw af. Volgens de Drewry's World Index werd het vervoeren van zeecontainers 3% goedkoper. Op geen enkele route was deze week een stijging te zien. De grootste daling op jaarbasis is op de route Shanghai naar Rotterdam, met -88%. Volgens Xeneta is de capaciteit voor luchtvracht in februari voor het eerst weer boven pre-coronaniveau uitgekomen. Het vervoerde volume nam echter op jaarbasis met 4% af.

Bulkvervoer klimt in prijs
Bulkvervoer is opnieuw duurder geworden. De Baltic Exchange is gestegen van 530 punten twee weken geleden, 816 punten vorige week naar 1.145 punten deze week. De Panamax-index voor kolen- en graanschepen met een laadvermogen van circa 60.000 tot 70.000 ton staat op het hoogste punt in tien weken met 1.556 punten. De index voor kleinere schepen, de Supramax-index steeg van 940 naar 1.192 punten.

Drewry's World Index

Route 26 januari '23 2 februari '23 9 februari '23 Mutatie laatste week Mutatie per jaar
Index $1.955 $1.898 $1.859 -3% -80%
Shanghai - Rotterdam $1.698 $1.633 $1.593 -4% -88%
Rotterdam - Shanghai $754 $728 $715 -3% -49%
Shanghai - Genoa $2.581 $2.540 $2.477 -2% -80%
Shanghai - Los Angeles $2.024 $1.959 $1.948 -3% -82%
Los Angeles - Shanghai $1.139 $1.101 $1.067 -3% -12%
Shanghai - New York $2.996 $2.881 $2.772 -4% -78%
New York - Rotterdam $1.194 $1.161 $1.153 -3% -3%
Rotterdam - New York $5.675 $5.640 $5.573 -1% -13%

Freightos Baltic Index (FBX)

  Wereldwijd Azië - westkust VS Azië - oostkust VS Azië - Noord-Europa Noord-Europa - oostkust VS
Deze week $1.984 $1.164 $2.633 $2.597 $4.957
Vorige week 0% -6% -1% -2% +1%
Vorig jaar -80% -92% -85% -82% -28%

Bel met onze klantenservice 0320 - 343 368

of mail naar support@foodbusiness.nl

wilt u ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in uw inbox

Aanmelden