De grootste containerhaven van het Verenigd Koninkrijk dreigt vanaf maandag een week lang plat te gaan. Deze staking zal een enorme economische impact hebben aangezien bijna de helft van al het Britse containerververvoer daar wordt afgehandeld.
De havenarbeiders van Felixstowe eisen volledige indexering. Een akkoord is uitgebleven en 2.000 vakbondsleden hebben met de staking ingestemd. FNV Havens heeft een solidariteitsverklaring getekend. "Dankzij de hoge vrachttarieven en de grote vraag naar containers beleven deze gulzige global players gouden tijden. Alleen het afgelopen kalenderjaar hebben de containerrederijen gezamenlijk een winst van circa $190 miljard weten binnen te harken. Het is dan ook onacceptabel dat de werknemers, die deze containers van en op de schepen verplaatsen, niet fatsoenlijk gecompenseerd worden." Ook havenwerkers in Liverpool willen gaan staken. In Nederland is indexering overigens wel geregeld.
Lage waterstand Rijn
Volgens vrachtvervoersplatform Freightos worden Europese havens geconfronteerd met meerdere uitdagingen die de bestaande opstoppingen kunnen verergeren. Het platform noemt naast de havenstakingen de lage waterstanden van de Rijn die de binnenvaartdienst verstoren. De Rijn zakte gisteren (donderdag 18 augustus) bij Lobith naar het laagste peil ooit gemeten, 6,48 meter boven NAP. Normaliter is dit ruim twee meter hoger, 8,70 boven NAP. Ook de afvoer van Rijnwater is extreem laag.
In Nederland werd bij Lobith gisteren de laagste waterstand ooit gemeten. Voor de binnenvaart is de situatie in Nederland echter niet zo dramatisch als in Duitsland. Het waterpunt bij het Duitse Kaub is naar een dusdanig niveau gezakt dat het voor de meeste schepen te laag is om te varen. En voor wie wel kan varen is het meestal niet rendabel meer omdat er bijna geen lading meegenomen kan worden. In Duitsland is er regen voorspeld, daarmee zou het waterpeil van de Rijn in Kaub volgende week flink kunnen stijgen, volgens het Duitse wateragentschap WSV.
Prijzen dalen
De prijzen van bulkvervoer dalen nog steeds. De Baltic Exchange Dry Index voor bulkvervoer staat op 1.320 punten (data van 18 augustus). Daarmee zet de daling die eind mei is ingezet door. In één dag is de index 5,3% gezakt, op maandbasis 38,5% en vergeleken met een jaar geleden 66,8%. Vanaf het begin van het jaar is de Baltic Dry 897 punten gezakt (40,5%). Er zijn wel grote verschillen tussen de prijzen voor het vervoer van diverse grondstoffen.
De Drewry's World Index met spotprijzen voor containers zakt ook, met 3%. Daarmee zijn de tarieven op jaarbasis met 35% gedaald. Maar de tarieven zijn nog steeds 71% hoger dan het vijfjarig gemiddelde. De tarieven zakken nu al 25 weken op rij en Drewry verwacht dat de daling de komende weken verder gaat.
Freightos geeft ook aan dat uit Amerikaanse data over vrachtwagens in juli blijkt dat de volumes en tarieven zich beginnen te normaliseren, mogelijk als gevolg van de trend in het zeevervoer. De volumes zullen naar verwachting tot het einde van het jaar geleidelijk afnemen, hoewel ze naar verwachting ruim boven het niveau van 2019 zullen blijven, aldus het platform.
Route | 4 augustus '22 | 11 augustus '22 | 18 augustus '22 | Mutatie laatste week | Mutatie per jaar |
Index | $6.628 | $6.430 | $6.224 | -3% | -35% |
Shanghai - Rotterdam | $8.939 | $8.833 | $8.430 | -5% | -38% |
Rotterdam - Shanghai | $1.199 | $1.195 | $1.187 | -1% | -28% |
Shanghai - Genoa | $9.741 | $8.779 | $8.587 | -2% | -35% |
Shanghai - Los Angeles | $6.985 | $6.834 | $6.521 | -5% | -41% |
Los Angeles - Shanghai | $1.263 | $1.258 | $1.253 | 0% | -8% |
Shanghai - New York | $9.774 | $9.749 | $9.710 | 0% | -28% |
New York - Rotterdam | $1.292 | $1.290 | $1.298 | +1% | +12% |
Rotterdam - New York | $6.939 | $6.945 | $6.936 | 0% | +8% |
Wereldwijd | Azië - westkust VS | Azië - oostkust VS | Azië - Noord-Europa | Noord-Europa - oostkust VS | |
Deze week | $5.830 | $5.738 | $9.150 | $10.121 | $8.522 |
Vorige week | -1% | -3% | -2% | 2% | 5% |
Vorig jaar | -43% | -69% | -54% | -28% | +44% |