Toen de schaatscarrière van Mark Tuitert (42) erop zat, begon hij met ondernemen in de foodbusiness. Samen met twee compagnons ontwikkelde hij First Energy Gum. Een kauwgum op basis van cafeïne, waarvan je direct een energieboost krijgt.
De afzetmarkt is divers, van (top)sporters tot festivalgangers tot automobilisten. "Als ons product alleen voor topsporters nuttig was, zou het zakelijk gezien niet interessant zijn", zegt Tuitert in deze nieuwe aflevering van de rubriek Food People.
Vertel eens wat meer over First Energy Gum, wat doen jullie?
"First Energy Gum is een kauwgum met cafeïne. Onderzoek wijst uit dat het menselijk lichaam cafeïne het meest efficiënt via het speeksel opneemt. Dan werkt het direct. Ter vergelijking: bij een espresso is de werking pas na drie kwartier. Voordat ik de schaatsbaan opging, dronk ik een uur van tevoren altijd twee espresso's. Niet ideaal, want daarvan moet je vervolgens naar de WC. First Energy Gum is een gemakkelijkere en veel snellere manier om alert te worden. Niet op basis van suiker of koolzuur, maar middels cafeïne die gewonnen is uit ongebrande groene koffiebonen. Het product sluit zodoende aan bij een gezonde levensstijl. Tijdens mijn schaatscarrière was dit idee al geboren en heb ik het opgeschreven in mijn notitieboekje. Nadat ik gestopt was, ben ik hier samen met twee compagnons mee verder gegaan en zijn we het product gaan ontwikkelen."
Je komt zelf uit de schaatswereld, zijn sporters ook jullie doelgroep?
"Dat zijn in eerste aanzet sporters inderdaad, maar het gaat veel breder. Denk aan automobilisten die alert willen blijven tijdens een lange rit. Festivalgangers die door willen gaan, of studenten die voor een examen staan. Vul zelf maar in: in het leven moet je op tal van momenten alert zijn. Dat maakt het zakelijk gezien voor ons interessant. Als het alleen voor topsporters nuttig zou zijn, dan hadden we een beperkte markt te bedienen. Nu is het schaalbaar."
Markt Tuitert
Een vrij brede doelgroep dus. Hoe bereiken jullie die?
"We zijn begonnen met een online business case en daar ligt nog steeds onze focus. Denk aan campagnes via sociale media en influencers die het product aanprijzen. Maar we organiseren ook jaarlijks een event met een sportieve activiteit. We steven naar een ideale kruisbestuiving tussen offline en online. Een eigen TV-spot is nog niet gedaan, maar we werken wel toe naar massale bekendheid in Nederland. Ons product is online te bestellen. Ook liggen we bij de Esso, Shell en AH to go in het schap. Een pakje kost €2,99 en daarin zitten vijf gums. Dat is betrekkelijk duur voor een kauwgum. Wij zijn niet sec een kauwgum, maar geven je positieve energie."
Tegen welke uitdagingen lopen jullie momenteel aan?
"De covidpandemie bracht veel uitdagingen met zich mee toen de afzet in eerste instantie fors terugviel. Op dit moment is inflatie een punt van zorg. Kunnen we de prijzen gelijk houden? Ook het verkrijgen van verpakkingsmateriaal is uitdagend. Na Covid heb ik geleerd om een minder concrete forecast te maken."
Je bent een bekende Nederlander, in hoeverre helpt dit mee tijdens het ondernemen?
"Het helpt mee om deuren te openen en met gerenommeerde partijen in gesprek te komen. Een binnenkomer is leuk, maar daarmee dwing je het succes nog niet af. Of je echt gaat verkopen, hangt van veel aspecten af. Alles moet dan kloppen, inclusief onze marge. We zijn nog een betrekkelijke speler en hebben zodoende niet de omvang om schaalvoordeel te realiseren. Zelf zijn we ook kritisch met wie we in zee gaan, we willen niet onderin het schap liggen bijvoorbeeld."
Waar staan jullie over vijf jaar?
"We zijn nu nog een start-up die hard bezig is om op te schalen. Over vijf jaar moeten we Nederland uitgespeeld kunnen hebben qua distributie, marketing en naamsbekendheid. Op de achtergrond werken we aan uitbreiding naar een andere Europees lidstaat. Dit hoeft overigens niet per se een groot land te zijn. Met First Energy Gum wil ik hoe dan ook opnieuw knallen en we denken goud in handen te hebben."
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.