Carlsberg

Analyse Carlsberg

Carlsberg bevindt zich in een positieve flow

20 December 2021 - Rianne Nieuwenhuize

Carlsberg bevindt zich in een opwaartse spiraal op de beurs. De aandelen van het Deense bedrijf ging begin december omlaag, als gevolg van onzekerheid rond de omikronvariant, maar ook doordat het aankondigde brouwerij London Fields Brewery te sluiten. Afgelopen week kroop het aandeel van de biergigant weer omhoog.  

Heeft u een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

Op 8 december heeft Carlsberg bekendgemaakt London Fields Brewery te sluiten. De Deense biergigant wil het merk verkopen, omdat de groei ervan achterblijft ten opzichte van de andere merken. In 2017 kocht Carlsberg de brouwerij als joint venture met Brooklyn Brewery. Er werd flink geïnvesteerd om opnieuw te kunnen brouwen op een plek waar vroeger ook gebrouwen werd; onder de spoorwegbogen in Hackney. De tapruimtes werden om die reden gemoderniseerd.

Vrijdag 17 december steeg de koers van Carlsberg naar €147,4 per aandeel (ofwel 1.097 Deense kronen) op de beurs in Kopenhagen, maar maandag 20 december zakte deze alweer licht naar €144 per aandeel. Begin december noteerde de koers echter 'slechts' €136,6 per aandeel (1.017 Deense kronen). Kortom: het bedrijf is weer wat opgeklommen.

Klimaatneutrale brouwerij
Sinds 2015 staat de Nederlander Cees 't Hart aan het roer bij de biergigant. In de zeven jaar daarvoor was hij de CEO van FrieslandCampina. Hij is van mening dat bedrijven uiteindelijk worden afgerekend op hun ecologische voetafdruk. Om die reden heeft Carlsberg de duurzaamheidsstrategie 'Together Towards Zero' gelanceerd. Het bedrijf wil in 2030 een klimaatneutrale brouwerij zijn.  

Carlsberg lanceerde dit jaar voor het eerst een papieren bierfles; de Green Fiber Bottle. Die wordt gemaakt van duurzaam geproduceerde houtvezels. Deze is zowel 100% biobased als volledig recyclebaar. Het ultieme doel van is om een 100% biobased fles op de markt te brengen. "Innovatie kost tijd en we blijven samenwerken met experts om de technische uitdagingen te overwinnen, net zoals we deden met onze plastic-reducerende Snap Pack", aldus Myriam Shingleton, vicepresident Group Development.

Bel met onze klantenservice 0320 - 343 368

of mail naar support@foodbusiness.nl

wilt u ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in uw inbox

Aanmelden