mikecphoto / Shutterstock.com

Analyse Ocado

Hoe reageert de beurs op kwartaalcijfers van Ocado?

16 December 2021 - Kimberly Bakker

Het online bestellen van boodschappen nam in de hoogtijdagen van de coronacrisis een ware vlucht. Een supermarkt keten als Ocado, die louter online opereert, plukte daar de vruchten van. Inmiddels normaliseren de cijfers echter weer en ook dat merk de retailer. De resultaten over het vierde kwartaal vallen tegen, met een verlies in omzet van 3,9%. Hoe reageren aandeelhouders op de cijfers?

Heeft u een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

De Britse online supermarkt Ocado heeft deze week de kwartaalresultaten voor de retaildivisie, een joint venture met Marks & Spencer, bekendgemaakt. De omzet is in het vierde kwartaal met 3,9% gedaald, tot £547,8 miljoen. Omgerekend naar euro's – bij de huidige wisselkoers – gaat het om ongeveer €643 miljoen. Eén jaar geleden werd het laatste kwartaal afgesloten met een resultaat van £570,1 miljoen. In het derde kwartaal zag de online retailer ook al een omzetdaling van 10,8%; toen was dat voornamelijk een gevolg van een brand in een van de magazijnen. Wordt echter vergeleken met de omzet van vóór de coronacrisis, dan is een plus van 31,6% zichtbaar.

Positief nieuws is dat het aantal bestelling per week wel is toegenomen, met 8,5% tot 375.100 stuks. Dit is 14% meer dan twee jaar geleden. Tegelijkertijd daalde de gemiddelde besteding per consument met 12%, tot £118. Omgerekend is dat ongeveer €138 per winkelmandje. Volgens de online supermarkt komt dit vooral doordat steeds meer consumenten terug zijn gekeerd naar kantoor. De gemiddelde besteding ligt nog wel 13% hoger dan voor de coronacrisis. Ongeveer 30% van de gekochte producten beslaat het assortiment van Marks & Spencer.

Ocado schrijft het dalende resultaat daarnaast toe aan de kosteninflatie. "We hebben te maken gehad met landelijke prijsstijgingen voor nutsvoorzieningen en kampten met tekorten aan droogijs", aldus de keten dinsdag 14 december in een persbericht. Het personeelstekort – vooral het tekort aan bezorgers en magazijnmedewerkers – is eveneens een groot probleem voor de online retailer. Toch kijkt het bedrijf met opgeheven hoofd vooruit. Voor het volledige jaar houdt het de omzet namelijk in lijn met wat eerder al werd verwacht. Voor volgend jaar verwacht de retailer een groei.

Beurs reageert onverwacht
Een logische gedachte is dat de tegenvallende kwartaalcijfers een negatieve beweging zou creëren onder aandeelhouders, maar dat blijkt niet het geval. Op maandag 13 december stond de koers van Ocado op £1.591 per aandeel. Na publicatie van de kwartaalcijfers was dat £1.678 per aandeel. Een plus van ongeveer 5%. Vandaag (donderdag 16 december) opende de beurs op £1.692,50 per aandeel. Wederom een kleine plus van zo'n 1%. Vergelijken we met een jaar eerder, dan is wel een flinke min zichtbaar. Een jaar geleden sloot de koers op 16 december op £2.282 per aandeel. Dat verschil is te verklaren door de vlucht die online bezorging nam in de coronaperiode.

De koers van Ocado. Bron: Google Finance. 

Dat de koers nu niet hard daalt, is wel enigszins opvallend. Toch is dat ook te verklaren. De coronacrisis heeft een permanente verschuiving richting online bezorgen veroorzaakt. Uit cijfers blijkt dat tijdens de lockdowns van vorig jaar 60% meer online is besteld, voor dit jaar wordt nog eens een groei van 17% verwacht. Verwacht wordt dat die groeipercentages langzaam kleiner worden. Daarnaast hebben analisten ingecalculeerd dat de gemiddelde winkelmandwaarden weer zouden normaliseren. De groei van 22% in actieve klanten is voor veel investeerders voldoende om toch groeiperspectief te zien. "Als Ocado de impact van de kosteninflatie kan verzachten, zal het resultaat zoals verwacht zijn. Er is geen reden om negatief te denken over de koers", stelt Russell Pointon van aandelenonderzoeksbureau Edison Group bij CMC Markets.

De investeringen die het afgelopen jaar heeft gedaan, onder andere in robotica, biedt voldoende groeivermogen in 2022. Zo verhoogt het komend jaar de capaciteit van het fulfilmentcentrum, waardoor op die locatie wekelijks 700.000 bestellingen van Ocado kunnen worden afgehandeld. Als technologiepartner heeft het daarnaast samenwerkingen gesloten met Kroger, Groupe Casinos en Sobey. Komend jaar sluiten nog meer namen zich aan bij de keten, zo meldt Ocado bij de publicatie van de kwartaalcijfers. "Ocado loopt daarmee voorop als het gaat om technologie op het gebied van boodschappen", stellen analisten. Veel investeerders zien daardoor nog meer dan genoeg potentie in de Britse online supermarkt.  

Bel met onze klantenservice 0320 - 343 368

of mail naar support@foodbusiness.nl

wilt u ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in uw inbox

Aanmelden