Shutterstock

Analyse New York Pizza

New York Pizza wil buiten Nederland ook domineren

8 September 2021 - Kimberly Bakker

New York Pizza is een van de grootste pizzaketens in Nederland. Die positie wil het over de komende jaren verder uitbouwen. Maar niet alleen in Nederland wil het groeien, ook in Duitsland en België ziet het veel potentie. Dat doet het samen met het beursgenoteerde Orkla. Dit Noorse bedrijf ziet veel kansen voor de Nederlandse pizzaketen en vooral ook voor de interne deegproducent Euro Pizza Products.

Heeft u een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

In de Verenigde Staten zijn 'pizza slices' al jaar en dag een bekend fenomeen. In Nederland niet. De broers Max en Philippe Vorst en Richard Abram zagen kansen en haalden 'the original slice' in 1993 vanuit de Verenigde Staten naar Nederland. De eerste vestiging van New York Pizza, toentertijd nog 'Pizza Slice Restaurant', werd geopend aan het Spui in Amsterdam. De formule sloeg aan, meer restaurants werden geopend en in 1996 werd – onder de naam New York Pizza Delivery – ook de bezorgdienst in het leven geroepen. Vandaag de dag telt New York Pizza meer dan 229 vestigingen in Nederland, twee winkels in Duitsland en één vestiging in België.

Omzet groeit nog altijd
Op de Nederlandse markt heeft New York Pizza inmiddels een sterke nummer twee positie, na Domino's Pizza. Jaarlijks rollen er zo'n 11,5 miljoen pizza's uit de ovens en dat aantal blijft groeien, mede door het openen van nieuwe verkooppunten. Iets waar de pizzaketen ook komende jaren op in wil blijven zetten. "Het doel is om onze positie als nummer twee in Nederland te versterken door nieuwe winkels te openen", schreef het onlangs. Dat wil het doen samen met Orkla, een van de oudste en grootste beursgenoteerde bedrijven in Noorwegen. Dit bedrijf wil zelf een sterkere positie opbouwen in het snelgroeiende out-of-home segment. New York Pizza kan daarbij helpen.

Afgelopen jaar zag de pizzaketen de verkopen met 20% stijgen. Dat had grotendeels te maken met de coronapandemie, waardoor consumenten gedwongen thuis zaten. Het feit dat niet buiten de deur gegeten kon worden, zorgde voor een opleving in thuisbezorging. Zowel het aantal bestelling als de grootte ervan nam toe. De omzet kwam afgelopen jaar uit op €54,7 miljoen, inclusief de inkomsten uit deegproductie. Sinds 2008 is de omzet jaar op jaar met 12% toegenomen. Het openen van nieuwe verkooppunten speelt daar een grote rol in.

Zoals gezegd, speelt deegproductie een grote rol in de omzetcijfers van New York Pizza. Ook voor het Noorse Orkla is die tak van sport interessant. Interne deegfabrikant Euro Pizza Products produceert namelijk pizzadeeg voor klanten in meer dan achttien landen. In de fabriek in Amstelveen kan ruim twintig miljoen kilo pizzadeeg per jaar worden geproduceerd. De grootste externe klant – dus buiten New York Pizza om – is het Franse Kotipizza. Volgens Orkla vormt Euro Pizza Products een belangrijk onderdeel van het businessmodel van de pizzaketen.

Groeien in de Benelux
Afgelopen week maakte de pizzaketen bekend ook verder te willen groeien in België en Duitsland (naast Nederland). Een eerste stap is gezet door branchegenoot Stückwerk over te nemen. Het aantal Duitse vestigingen stijgt daarmee naar 34. In België zullen aan het eind van het jaar zes vestigingen van New York Pizza te vinden zijn. Hoewel de pizzaketen behoorlijk wat concurrentie ondervindt van Domino's Pizza en lokale pizzeria's is en blijft pizza voor veel consumenten een 'guilty pleasure'. De vraag is alleen hoe New York Pizza zich in de concurrerende fastfoodmarkt blijft onderscheiden. Met Euro Pizza Products in 'huis', zit het in ieder geval wel goed.

Bel met onze klantenservice 0320 - 343 368

of mail naar support@foodbusiness.nl

wilt u ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in uw inbox

Aanmelden