Een unieke plek creëren waar je kunt genieten van de nieuwste en gekste craft beers én tegelijkertijd kunt genieten van heerlijke gerechten. Dat is de ambitie van Cayle Lackten, Sven van Oort en Philippe Piters. En ze laten het niet bij dromen. De verbouwing is inmiddels in volle gang en in augustus opent The Loft in Maastricht hopelijk zijn deuren. Philippe vertelt er meer over in een interview met Foodbusiness.
The Loft in Maastricht moet je straks de mogelijkheid geven om uit meer dan vijftig craft beers te kiezen; van zelf te tappen tot je laten verrassen door het team van bierexperts. Het kan allemaal. Maar dat is niet het enige dat zorgt voor dat unieke avondje uit, vertelt Philippe Piters, een van de drie ondernemers die dit project op poten aan het zetten is. "Je kunt namelijk ook genieten van uniek samengestelde gerechten die matchen met bier."
Hoe is het idee voor The Loft in Maastricht ontstaan?
"Een van ons drie, Cayle Lackten. had al langer het idee om een hotspot voor craft beer op te zetten. Hij werkte al langer in de bierbranche en heeft toen een team om zich heen verzameld. Dat zijn Sven van Oort en ikzelf geweest. Sven werkt nu in een sterrenrestaurant en heeft daarnaast ontzettend veel kennis van bier in combinatie met bepaalde gerechten. Ikzelf houd mij bezig met het financiële plaatje en de marketing. Cayle kende ik al vanuit de DJ-wereld. Hij was namelijk mijn tourmanager in Azië. Uiteindelijk hadden we in oktober de mogelijkheid om het pand te huren en van alle 150 aanmelders kregen wij als eerste de kans om te onderhandelen. Dat ging goed en zodoende zijn we eigenlijk gestart."
Bestaat dit al in Nederland, of zijn jullie helemaal uniek?
"Een vergelijkbaar concept bestaat al ongeveer in Utrecht, Arnhem en Tilburg, al zijn zij verbonden aan één grote brouwerij. Ze hebben niet het diverse aanbod dat wij aanbieden. Wat ons verder onderscheidend maakt, is het feit dat wij al ons personeel opleiden tot biersommeliers. Daarmee bieden we net even een tandje meer aan op het gebied van bijvoorbeeld kennis. Ook zijn wij een fullservice restaurant. We hebben dan wel geen ambitie om twee Michelin-sterren te halen, maar een Bib Gourmand kan best het streven waard zijn. En we werken met lokale brouwers, ook dat is uniek."
Jullie hebben een crowdfundingactie gestart. Hoe loopt dat?
"Ja, dat ging echt fantastisch. We hebben binnen drie dagen maar liefst €100.000 opgehaald. Dat was voor ons echt een verrassing, het ging ook echt viral op social media. En als je dan kijkt naar de financiers, dan is dat echt heel wisselend. Van lokale mensen en studenten tot echte liefhebbers van 'craft beer' die maar al te graag meerdere dagen reizen om hier wat te komen proeven. Er komen nu zelfs al mensen langs die teleurgesteld zijn dat we nog niet open zijn. Die moeten nog even een paar maandjes wachten. Het doel is dat we in augustus open kunnen."
Heeft de coronacrisis nog roet in het eten gegooid met betrekking tot de plannen?
"Nou, niet direct. We zijn natuurlijk een risico aangegaan door in deze tijden dit op te zetten. Al hebben we het wel zo geregeld dat we in tijden van corona geen huur hoeven te betalen. Qua impact valt het dus mee. Het mes snijdt voor ons aan twee kanten. Een half jaar geleden was de situatie ook veel erger. Toen verklaarden mensen ons echt voor gek. Maar uiteindelijk is het tijdpad precies goed geweest. Onze hoop is dat – als we straks in augustus open kunnen – dat de maatregelen dan helemaal verdwenen zijn."
Nog ambities voor de toekomst?
"Oh ja zeker. Als in elke grote Europese stad een The Loft is, dan zijn wij echt tevreden. We zijn allemaal begin 30, dan mogen we best ambitie hebben. We moeten niet dit doen en dan na een jaar al tevreden zijn. We willen vooruitdenken. Er zijn veel kansen in het buitenland denk ik. Dit concept bestaat niet. Stel dat we een Loft in München, Praag, of Budapest openen, dan kunnen we daar samenwerkingen zoeken met lokale brouwers. Dat doen we nu in Maastricht ook. The Loft is nu al een merknaam dat gelijkstaat aan craft beer en dat willen we op internationaal niveau ook bereiken."
"Overigens zijn ook binnen Nederland veel kansen voor dit project, bijvoorbeeld in een ander stad. We zien dat er veel interesse voor is. Het is ook leuk om te zien dat mensen zeggen: 'Hier zou ik wel een weekendje Maastricht voor boeken'. Dat is wat we willen, mensen samenbrengen. Wij hopen dat het een ontmoetingsplek wordt voor mensen met diverse achtergrond: van de boer tot de bier-purist of de buitenlandse student."
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.