Voedingsconcern Danone heeft het tweede kwartaal van dit jaar licht lager afgesloten dan het eerste kwartaal, maar met nog steeds ruim 4% groei, grotendeels dankzij extra verkopen. Ten opzichte van de winstgroei van hetzelfde kwartaal vorig jaar werd een miniem plusje geboekt.
Dit heeft de in Parijs gevestigde onderneming bekendgemaakt. Van de 4,1% hogere verkopen kwam 3,2% van extra verkoopvolume en 1% van hogere verkoopprijzen. Danone is echter, net als Nestlé en Unilever, voorzichtig geweest met prijsverhogingen, om klanten niet af te schrikken en hen te verliezen aan goedkopere concurrenten.
In totaal werd in het tweede kwartaal voor €6,913 miljard verkocht, waarvan nog steeds 36% in Europa en 22% in Noord-Amerika. De sterkste groei kwam vanuit China, Noord-Azië en Oceanië, waar bijna 16% van de verkopen werden gedaan. Hier groeide de afzet, vergeleken met het tweede kwartaal van 2024, met 12,4%, tegenover een groei van 2,2% en 2,3% in achtereenvolgens Europa en Noord-Amerika.
De sterkste groeicategorie is die van de speciaal voeding (medische voeding, kindervoeding, senioren), die als geheel een afzetplus boekte van 8,7%, maar in China/Noord-Azië met 15,5% groeide. De businessunit EDP (zuivel en plantaardig) noteerde een plus van 3% en Water slechts 0,5%.
Ter ondersteuning van met name de businessgroup Specialised Nutrition, nam Danone in de afgelopen tijd het Belgische bioticabedrijf Akkermansia over en nam het ook een meerderheidsaandeel in het Amerikaanse Kate Farms. Dit laatste bedrijf is actief in (plantaardige) medische en kindervoeding alsook in shakes.