Havermelkmaker Oatly kende een zwaar tweede kwartaal van 2023. Het bedrijf leek begin dit jaar de weg naar boven te hebben ingezet. Het leed nog steeds verlies, maar minder dan een jaar eerder. En de omzet steeg.
Ook afgelopen kwartaal steeg de omzet van het bedrijf, maar de verliezen namen toe. Het Zweedse bedrijf meldde een netto verlies van $86,7 miljoen, dat is meer dan de $72 miljoen van een jaar geleden. De omzet steeg met 10,1% en kwam uit op $196 miljoen.
De omzet van Oatly zit al een aantal jaar in de lift, maar het bedrijf wordt maar niet winstgevend. Het bedrijf heeft dit jaar $400 miljoen aan nieuwe schulden op de rekening staan en het aandeel is tot dusver 52% minder waard geworden.
Azië
In Europa en Noord-Amerika presteert het bedrijf niet eens zo slecht. Oatly liet prijsverhogingen in Europa zien tijdens het eerste kwartaal van 2023 en in de VS tijdens het derde kwartaal van 2022. Ook de stijgende volumes in die regio's zijn goed nieuws voor het bedrijf. Het totale volume steeg van 121 miljoen liter naar 125 miljoen liter.
Het volume in Azië daalde met 5,1%. Iets wat de bedrijfsleiding wijt aan veranderend consumentengedrag na de pandemie. Daarom heeft het verschillende plannen om de Aziatische tak beter aan te sluiten op de behoeften van de klant. Azië is met 19% van de omzet de kleinste regio voor Oatly, maar het bedrijf heeft er vertrouwen in dat daar veel winst te behalen valt.
De verbeteringsplannen bestaan uit het vereenvoudigen van het productaanbod in de regio en maatregelen om de operationele kosten te verlagen. Het bedrijf heeft in Azië te maken met toegenomen concurrentie van het Singaporese Oatside dat na een start in Singapore uitbreid naar de rest van Azië. De betaalbare koffieketen Flash Coffee maakte bekend dat het Oatside gaat serveren als de standaard in alle koffiedranken waar melk in zit. Daarmee heeft het bedrijf er in Azië een geduchte concurrent bij gekregen.
Waar het bedrijf in Azië het aanbod versimpelt, is Oatly in Europa en de VS het productaanbod juist aan het uitbreiden. Zo lanceerde het plantaardige roomkaas op basis van haver en kwam er ook een plantaardig roomijs op basis van haver op de markt.
Besparingen
Oatly bespaarde eerder veel geld door de productie uit te besteden, maar moet de kosten verder verlagen. Daarom worden de verkoop, de algemene en administratieve kosten verlaagd in Noord- en Zuid-Amerika. Hiermee hoopt het bedrijf in 2024 zo'n $85 miljoen te besparen.
Voor het boekjaar 2023 gaat Oatly uit van een groei van 7% tot 12% voor het volledige boekjaar. De brutomarge zal ieder kwartaal verbeteren en in het vierde kwartaal hoger liggen dan 20%. Het bedrijf gelooft dat het in 2024 een positieve aangepaste brutowinst kan behalen. Die ambitie sprak het bedrijf al eerder uit.