Shutterstock

Analyse Grondstoffen

Tarwenotering loopt rap op door oplopende spanningen

11 Oktober 2022 - Max van der Heijden

De prijs van het decembercontract tarew op de Matif is maandag omhoog geschoten en bereikte het hoogste punt sinds 22 juni, een maand voordat de graandeal werd gesloten. Onrust in het zwarte zeegebied en angst dat de graandeal niet wordt verlengd waren belangrijke oorzaken voor de scherpe prijsstijging.

Lees Foodbusiness 14 dagen gratis

Maak gratis én vrijblijvend 14 dagen kennis
met onze marktinformatie

Onbeperkt alles lezen?

Kies het abonnement dat het beste bij u past

  • Toegang tot alle Premium marktinformatie
  • Technische Analyse van grondstoffen en valuta
  • Inzicht in actuele prijzen en noteringen
Voordeligste keuze
Heeft u een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

In Parijs sloot de tarwe de dag af op €364,25 per ton. Ook op de CBOT schoot de tarweprijs omhoog en deze bereikte het hoogste punt sinds 23 juni. In Chicago eindigde de prijs op $9,34 per bushel ($343,18 per ton). Belangrijke oorzaak hiervoor is de eerder genoemde angst voor een impact van de oorlog op het graantransport en de graandeal. Ook proberen graanhandelaren hun positie op de markt te verbeteren in aanloop naar het verschijnen van het Wasde-rapport op woensdag. 

Donderdag meldde Sovecon dat Rusland zo'n 102,8 miljoen ton tarwe had geoogst met een gemiddelde opbrengst van 3,6 ton per hectare. Een jaar geleden was de opbrengst op diezelfde dag 75,5 miljoen ton en 2,82 ton per hectare. Ook de Engelse tarweoogst is hoger en wordt ingeschat op 14,4 miljoen ton, 12% hoger dan een jaar geleden. Dat meldde het Britse ministerie van Landbouw en Milieu op maandag. 

Maïs
De prijs van het novembercontract voor maïs op de Matif bereikte het hoogste punt sinds eind juli, €346,75 per ton. Op de CBOT sloot het decembercontract voor maïs op het hoogste punt sinds 13 juli, $6,97 per bushel ($274,39 per ton). Ook de maïsprijs steeg door onrust over de situatie in het Zwarte Zeegebied. Bovendien is er de verwachting dat de maïsoogst in zowel Europa als Amerika lager zullen uitvallen in aanloop naar het Wasde-rapport. Zelfs de prijs van sojabonen, die donderdag het laagste punt bereikte sinds 13 januari steeg licht. Het novembercontract sloot op $13,74 per bushel ($504,86). Daar lijken handelaren zich zorgen te maken over een hoger uitvallende oogst dan verwacht. Ook is er onzekerheid over de vraag vanuit China. De Braziliaanse sojabonenoogst loopt door onvoorspelbare weersomstandigheden iets achter op schema, dit jaar is de oogst voor 9,6% compleet, vorig jaar was dat 10,6%. 

Zwarte Zee
Los van de  onrust in het land, dat maandag werd geraakt door meerdere Russische raketten, zit Oekraïne nog met een ander probleem. Er staat een graanfile bij Istanbul. 120 schepen staan bij het controlepunt in Istanbul te wachten om van of naar Oekraïne te varen. De wachttijd bij het controlecentrum, waar onder andere Rusissche en Oekraïense inspecteurs scheepsladingen controleren zijn opgelopen van vijf tot zes dagen halverwege september naar tien en soms vijftien dagen begin oktober.

Volgens de Financial Times zorgt de vertraging voor toenemende frustratie in Kiev. Het land wil namelijk zo snel mogelijk ruimte maken in de graansilo's voor de nieuwe oogst. Daarom dringt het land aan op de inzet van extra controleurs om de ontstane achterstand weg te werken. Mogelijk is extra controleurs een van de gesprekspunten bij de onderhandelingen over de graandeal, waarbij Oekraïne graag zou zien dat de haven van Mykolajiv wordt toevoegd aan de deal. Rusland op zijn beurt zet in op de exportversoepelingen van ammoniak. 

Rusland dat een recordoogst van tarwe verwacht, lijkt in te zetten op grote exportcijfers wat de tarweprijs in de toekomst kan gaan drukken. 

File op de Mississippi 
De botenfile die was ontstaan op de Mississippirivier door het lage waterpeil is dit weekend gedeeltelijk opgelost. De Amerikaanse kustwacht meldde maandag dat twee gedeeltes van de rivier bij Memphis, Tennessee en bij Stack Island zijn gebaggerd. 

De scheepvaart in de rivier lag sinds vorige week stil toen enkele boten en binnenschepen vast kwamen te zitten op de bodem. Door de sluiting konden granen zoals sojabonen, tarwe en maïs niet de exporterminals aan de Amerikaanse Golfkust bereiken (zo'n 60% van de Amerikaanse graanexport verlaat daar het land). Ook konden meststoffen, strooizout en andere goederen niet rivier opwaarts vervoerd worden naar het noorden van de VS. 

Maandag stonden er nog zo'n 22 trekboten met 392 binnenvaartschepen in touw te wachten bij Stack Island om verder naar het zuiden te kunnen varen. De file naar het noorden was toen inmiddels opgelost. Bij Memphis staan er geen files meer.  Vorige week stonden er meer dan honderd trekboten en meer dan tweeduizend binnenvaart schepen te wachten, waardoor transportkosten en graanschuiten in prijs omhoog schoten. 

Hoewel graantransporten nu weer de Amerikaanse exportterminals kunnen bereiken, is het niet de verwachting dat het scheepsverkeer snel terug komt op het oude niveau. Ook voor de komende weken is er droogte voorspeld en het is de verwachting dat het waterpeil van de rivier bij Memphis nog verder zal dalen. Dat kan voor verdere problemen zorgen nu de sojabonen- en maïsoogst op gang begint te komen in de VS. 

Bel met onze klantenservice 0320 - 343 368

of mail naar support@foodbusiness.nl

wilt u ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in uw inbox

Aanmelden