FrieslandCampina

Analyse Ondernemen

FrieslandCampina paait leden in krimpende markt

Dinsdag 10:00 uur - Klaas van der Horst

Coöperaties geven meestal geen voortgangsbericht over het derde kwartaal, maar FrieslandCampina vond het nodig om daar dit jaar een coöperatieve versie van te geven. Het was aan de vooravond van een belangrijke ronde van ledenbijeenkomsten en bedoeld om hen gerust te stellen.

Lees Foodbusiness 14 dagen gratis

Maak gratis én vrijblijvend 14 dagen kennis
met onze marktinformatie

Onbeperkt alles lezen?

Kies het abonnement dat het beste bij u past

  • Toegang tot alle Premium marktinformatie
  • Technische Analyse van grondstoffen en valuta
  • Inzicht in actuele prijzen en noteringen
Voordeligste keuze
Heeft u een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

Misschien dat de geldschieters van FrieslandCampina minder blij zijn met het bericht over de nabetaling, want zij hadden wellicht liever gezien dat meer geld binnen het bedrijf werd gehouden. Voor FrieslandCampina telt echter het langetermijnbelang van meer ledenbinding.

Er verdwijnt door stikstofproblematiek en een noodzakelijke oplossing van de mestproblemen al genoeg melk in Nederland, volgens pessimisten mogelijk tot zo'n 3 miljard kilo. FrieslandCampina laat zich daar niet over uit, maar er hangt zeker en donkere wolk boven de melkmarkt.

Coöperatievoorzitter Sybren Attema (links op de foto) houdt het erbij dat het 'niet realistisch is te denken dat FrieslandCampina erin zal slagen om dan het melkvolume vast te houden'. Concrete cijfers over leden- en volumeverlies kan en wil hij niet noemen.

Alle reden dus voor FrieslandCampina om de blijvers gerust te stellen en eventuele nieuwkomers te lokken. Attema focust daarom liever op de lichtpunten. Er is weer ruimte voor innovaties en de leden zijn bereid die te omarmen. Ook zien ze volgens hem verduurzaming nu minder als gevaar en meer als kans. Attema durfde zelfs te beweren dat 'de slag is gemaakt' door de leden. De 'goede intenties' van het nieuwe kabinet helpen ook.

CEO Jan Derck van Karnebeek (rechts op de foto) heeft sinds zijn aantreden een hele ommezwaai doorgevoerd. Het spectaculaire herstel dat bij de presentatie van de halfjaarcijfers werd getoond, bestendigt zich volgens hem voor de rest van het jaar. Ook wordt weer geïnvesteerd.

Van Karnebeek meent overigens niet dat 2024 meteen al een uitzonderlijk goed boekjaar zal zijn. Eerder 'gewoon goed', zo vertelt hij. Sterk stijgende zuivelprijzen kunnen ook zo hun eigen uitdagingen met zich meebrengen. 

Verbeteringen vasthouden
Wel vindt hij dat de vorig jaar op stapel gezette reorganisatie nu al de nodige vruchten oplevert. Bedrijfsonderdelen die vroeger vooral voor het eigen resultaat gingen, werken nu beter samen omdat ze worden afgerekend op het gezamenlijke resultaat, niet op dat van hun club alleen. Een van de eerste winsten is al dat de enorme kaasdivisie betere rendementen levert en dat kennelijk niet ten koste gaat van bijvoorbeeld de ingrediëntendivisie.

De kunst is nu wel om de ingezette veranderingen vast te houden. In een hok met haantjes – wat veel managers toch vaak wel zijn – is het lastig om het evenwicht duurzaam te bewaren en te zorgen dat niet het eigen onderdeel toch wordt voorgetrokken. Het vergt een strenge, consequente en heel oplettende coach. Aan de capaciteiten van het FrieslandCampina-apparaat hoeft het niet te liggen. Er zijn, zoals Van Karnebeek het zegt, weinig zuivelbedrijven die zoveel met melk kunnen als FrieslandCampina. In de voorbije jaren is evenwel ook gebleken dat het drukken op de juiste knoppen toch een hele opgave is en blijft.

Vermogen versterken, drempel lager
Voor de langere termijn is het ook zaak om het eigen vermogen weer te versterken. Dat heeft aardige klappen gehad. Versterking daarvan komt bovendien ook ten goede aan kredietratio's en de financieringslasten. Het zou zelfs ruimte kunnen bieden voor een lagere entreepremie en nog gemakkelijker ledenwerving. Aan FrieslandCampina en haar leden de keuze.

Bel met onze klantenservice 0320 - 343 368

of mail naar support@foodbusiness.nl

wilt u ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in uw inbox

Aanmelden