ZikG / Shutterstock.com

Nieuws Ondernemen

Hormel verdedigt verdere prijsverhogingen

2 Juni 2023 - Max van der Heijden

Hormel Foods heeft gisteren (1 juni) de cijfers over het tweede kwartaal (februari tot en met april) van zijn gebroken boekjaar gepresenteerd. Het voedselbedrijf had te maken met krimpende volumes door hogere prijzen en voldeed niet aan de verwachtingen van investeerders. Het bedrijf wil in het derde kwartaal weer een aantal producten duurder te maken.

Het bedrijf benadrukte dat het de jaarlijkse omzet- en winstdoelen zal halen. Hormel heeft de prijzen gestaag verhoogd en krijgt net als veel andere voedselbedrijven daardoor te maken met lagere volumes. Consumenten kiezen vaker voor goedkopere opties in het supermarktschap, zeker nu de angst voor een recessie in de VS weer groeit. 

Volumes in het retailsegment daalden met 7,1%, in het foodservicesegment met 1,3% en in het internationale segment met 4%. In China was sprake van herstel, maar dat kwam doordat er minder kalkoen beschikbaar was door de vogelgriep. 

De omzet in het tweede kwartaal daalde met 3,8% naar $2,98 miljard. Deze was lager dan analisten hadden gehoopt. Zij schatten de omzet op $3,05 miljard. De winstmarge liep terug door problemen met de productieketen en een te grote voorraad, waardoor er meer geld moet worden uitgegeven aan promotie.

De bedrijfsinkomsten daalden met 11,6% naar $312,22 miljoen. De 40 cent winst per aandeel lag echter in lijn van de verwachtingen en daarmee was het kwartaal volgens een analist van J.P. Morgan minder slecht dan gevreesd.

Prijsverhogingen
Hormel is van plan om de prijzen wederom te verhogen voor het einde van juli. Dat maakte Deanny Brady, uitvoerend vice-president Retail bij Hormel tijdens het gesprek met aandeelhouders 1 juni bekend. ''We willen zowel onze marge als onze relatie met de klanten intact houden'', zei ze.

Brady verdedigde de prijsverhogingen tijdens een vraaggesprek met aandeelhouders. Daar werd het punt gemaakt dat de meeste voedselfabrikanten klaar of bijna klaar zijn met prijsverhogingen. Hormel verhoogde de prijzen van een aantal productcategorieën tijdens het afgelopen kwartaal en is volgens Brady van plan om ook tijdens het derde kwartaal een aantal producten duurder te maken. Ze verwacht dat als de prijsverhogingen naar winkeliers toe goed beargumenteerd worden, er daarover afspraken gemaakt kunnen worden. "Het is uiteraard hun taak om hun marge en de consument te beschermen. Dit gesprek hebben we al vaker gevoerd.''

Heeft u een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

Max van der Heijden

Max schrijft over de grondstoffenmarkten en alles wat daarmee te maken heeft. Zijn focus ligt vooral op granen, koffie en cacao. Ook is hij iedere ochtend vroeg uit de veren om de marktstarter op papier te zetten. Max houdt van koken, eten en reizen.

Bel met onze klantenservice 0320 - 343 368

of mail naar support@foodbusiness.nl

wilt u ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in uw inbox

Aanmelden