Albert Heijn

Nieuws Bedrijven

Meer omzet Ahold Delhaize verwacht

8 Augustus 2022

Ahold Delhaize heeft in het tweede kwartaal van 2022 meer omzet behaald, zowel op jaar- als op kwartaalbasis, maar de focus ligt vooral op de plannen met Bol.com. Dit blijkt uit de analistenconsensus die Ahold zelf samenstelde en publiceerde.

Het FD meldde eerder deze maand op basis van bronnen dat Ahold bij de halfjaarcijfers op woensdag bekend maakt dat de beursgang van Bol.com wordt uitgesteld vanwege de slechte marktomstandigheden. Bol.com had in de tweede helft van het jaar een notering aan de Amsterdamse beurs gekregen, waarmee het de grootste beursgang van 2022 aan het Damrak had moeten worden. Ahold Delhaize neemt naar verluidt dit besluit, omdat de beurskoersen van concurrerende webwinkels zijn gekelderd. De omzet van webwinkels is gedaald, nu de coronapandemie over zijn hoogtepunt is. In het eerste kwartaal daalde de omzet van Bol.com met 7%. Ahold Delhaize houdt de optie open de webwinkel op een later moment alsnog naar de beurs te brengen, aldus de bronnen van de krant.

Cijfers
Naast de focus op Bol.com kijken beleggers ook naar de omzetontwikkeling. Door de consensus wordt gerekend op een omzet van €21 miljard in het afgelopen tweede kwartaal. In het eerste kwartaal kwam de omzet nog uit op €19,77 miljard en in dezelfde periode een jaar eerder op €18,65 miljard. Het leeuwendeel van de omzet kwam in het tweede kwartaal uit de Verenigde Staten. De analistenconsensus schat die in op zo'n €13,3 miljard. Kalendereffecten en het weer hadden een positieve impact van circa 90 basispunten op de vergelijkbare omzet in de VS. In Europa hebben kalendereffecten vermoedelijk een positieve impact van 70 basispunten gehad.

Volgens analist Hans D'Haese van ING blijven analisten een robuuste omzet verwachten in de VS, met een vergelijkbare groei van 4,4%. "De Amerikaanse consument blijft veerkrachtig", aldus D'Haese. Uit een eerdere waarschuwing van Walmart haalde de analist dat consumenten vooral terughoudender zijn geworden in de aanschaf van kleding en algemene merchandise, terwijl de voedselverkopen sterk blijven. In Europa heeft de inflatie een negatieve impact gehad op de volumes en dit zal vooral zichtbaar zijn in de Belgische markt. De omzetgroei in Europa blijft dan ook beperkt, zo voorziet de analist van ING. De operationele winst gaat volgens de analisten uitkomen op €809 miljoen in het tweede kwartaal. Dat was in de drie maanden ervoor €818 miljoen en een jaar eerder €817 miljoen euro.

Onderliggend rekenen de analisten op een operationele winst van 815 miljoen euro en een bijbehorende marge van 3,9 procent. De marge lag in het tweede kwartaal van 2021 op 4,5 procent en op 4,2 procent in het eerste kwartaal. Onder de streep resteert voor Ahold Delhaize vermoedelijk een nettowinst van 534 miljoen euro.

Outlook
Voor het lopende boekjaar mikt Ahold nog altijd op een onderliggende operationele marge van minstens 4%. Wel werd in mei de outlook voor de onderliggende winst per aandeel verhoogd. In plaats van een daling van de onderliggende winst per aandeel tot 5% ten opzichte van 2021, gaat Ahold nu uit van een vergelijkbare winst als in 2021. De vrije kasstroom gaat circa €1,7 miljard bedragen, zo kondigde de grootgrutter in februari bij de jaarcijfers al aan.

Voor 2022 mikt de consensus op een omzet van €83,5 miljard en een nettowinst van €2,2 miljard. De onderliggende operationele winst moet volgens de analisten uitkomen op €3,4 miljard en de bijbehorende marge op 4,0%. Ahold opent woensdag voorbeurs de boeken.

Heb je een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten
foodbusiness.nl

ABM Financial News

Blijf op de hoogte

Mis niets en schrijf u in voor onze gratis dagelijkse nieuwsbrief