Lindt & Sprüngli had tijdens het eerste halfjaar van 2022 verkopen ter waarde van meer dan 1,99 miljard Zwitserse frank, een groei van meer dan 12,3%. De EBIT groeide met 33,4% naar 185,2 Zwitserse frank. Het netto-inkomen groeide naar 138,4 miljoen Zwitsere frank, een stijging van 36,2%. De fabrikant van Zwitserse chocolade zag het marktaandeel in elke regio groeien.
Vanwege dit goede resultaat gaat Lindt & Sprüngli voor 1 miljard Zwitserse franc aandelen en certificaten terugkopen. De verkopen groeiden ondanks de voortdurende problemen rondom grondstoffen, verpakkingsmateriaal, inflatie en kostenstijgingen voor energie en vervoer. Ook de oorlog in Oekraïne heeft negatieve invloed. De groei was vooral te danken aan een zo goed als gelijkwaardige stijging in verkoopvolume en prijsstijgingen. Het premium-segment groeide net als in het vorige kwartaal meer dan gemiddeld, iets waar het bedrijf van profiteerde.
Ook had het bedrijf voordeel van het feit dat feestdagen zoals Valentijnsdag en met name Pasen in veel landen weer zonder corona-restricties gevierd konden worden. Hierdoor zag het bedrijf de verkopen verschuiven naar de duurdere pralines en cadeauproducten. De verkoop van chocoladerepen groeide hierdoor minder sterk. De hogere kosten voor onder meer grondstoffen werden doorberekend in de winkelprijzen, hoewel het bedrijf naar eigen zeggen zijn best heeft gedaan om de kostenstijgingen niet door te berekenen aan de klanten.
Verkoopgroei in iedere regio
De verkoopcijfers in Europa groeiden naar 980,1 miljoen Zwitserse frank, een stijging van 9,1%, in Italië steeg de verkoop met dubbele cijfers, in Italië en Duitsland vooral dankzij goede verkopen tijdens de paasperiode. Ook in de Benelux deed het bedrijf het goed en zag het de resultaten met dubbele cijfers groeien.
In Noord-Amerika groeiden de verkoopcijfers met 15,2% naar 739,1 miljoen Zwitserse frank. Ook was er bovengemiddelde groei voor Lindt in de VS en Canada. Dat geldt ook voor het merk Ghirardelli. Russel Stover, een ander merk, had verkoopcijfers die gelijk waren aan de cijfers van een jaar geleden. In de rest van de wereld groeiden de verkopen naar 272,5 miljoen Zwitserse frank, een stijging van 16,9%. Hier presteerden Japan, China en Brazilië goed. De verkopen van Lindt in de belastingvrije gedeeltes van vliegvelden vallen hier ook onder. Ook deze markt presteerde goed.
Lindt wil met de uitbreiding van de fabriek in het Zwitserse Olten de Europese groei doorzetten. De werkzaamheden daar moeten in 2024 afgerond zijn. Ook in Noord-Amerika hoopt het bedrijf door te groeien dankzij een uitbreiding van de fabriek in het Amerikaanse Streatham.
Vooruitblik
Het bedrijf verwacht dit jaar met 8-10% te groeien, eerder lag de groei op 6-8%. De verwachting is dat de geopolitieke spanningen van het moment niet verder escaleren zodat problemen in de productieketen de rest van het jaar zullen verminderen.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.