Billy F Blume Jr / Shutterstock.com

Analyse Tyson Foods

Hogere prijzen stuwen resultaat Tyson Foods

9 Mei 2022 - Linda van Eekeres

Stijgende kosten lijken geen vat te hebben op het resultaat van Tyson Foods. Het bedrijf dat samen met andere grote slachterijen door de Amerikaanse overheid verantwoordelijk wordt gehouden voor de hoge inflatie, heeft een prima half boekjaar achter de rug. Het totale volume nam iets af, maar de prijzen namen fors toe waardoor de omzet steeg.

Heeft u een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

Vorig jaar mei waarschuwde het Amerikaanse concern nog voor druk op het resultaat door kostenstijgingen. Het eerste kwartaal steeg het resultaat desondanks fors dankzij hogere vleesprijzen. Ook het tweede kwartaal, dat eindigde op 2 april en waarvan de cijfers vandaag (9 mei) werden gepresenteerd, wist het concern de stijgende kosten goed door te berekenen aan zijn klanten.

Het bedrijfsresultaat steeg ten opzichte van het tweede kwartaal van 2021 flink: van $477 miljoen naar $833 miljoen. De aangepaste winst per aandeel komt uit op $2,29, een stijging van 71% ten opzichte van vorig jaar. Het verkochte volume daalde in het tweede kwartaal in totaal met 1,5%. Desondanks steeg de omzet tot $13,1 miljard, 16% meer dan in hetzelfde kwartaal vorig jaar. De cijfers waren beter dan analisten hadden verwacht. Het aandeel steeg iets aan de New York Stock Exchange, maar niet noemenswaardig (bij publicatie van dit artikel 0,68%).

Over het eerste halve jaar van 2022 is een soortgelijk beeld te zien: een daling van het volume van 0,7% en een prijsstijging van 18,7%, waarmee de verkopen uitkomen op $26,1 miljard over de eerste zes maanden van het boekjaar 2022 (was $21,8 miljard de eerste helft van 2021).

Lager volume, hogere prijzen
Bij varkensvlees en bereide gerechten was een daling te zien van respectievelijk 4,8% en 5,3%. Het volume rundvlees en kip steeg beide 0,6%. In het internationale en overige segment steeg het volume 5,1%. In alle categorieën was echter sprake van een prijsstijging in dubbele cijfers. Rundvlees spant de kroon met een prijstoename van 23,8%, maar ook varkensvlees (+10,8%), kippenvlees (+14,4%), bereide gerechten (+15,9%) en het internationale en overige segment (+10,9%) werden duurder verkocht.

'Tyson bepaalt prijzen niet'
De Amerikaanse president Joe Biden heeft grote vleesconcerns eerder de schuld gegeven van de inflatie. Twee weken geleden gaf Tyson-topman Donnie King in aanloop van een hoorzitting hierover aan dat Tyson de prijzen niet bepaalt. Volgens hem zijn de rundvleesprijzen opgedreven door 'een combinatie van marktkrachten, waaronder een constant sterke vraag naar afgewerkt rundvlees, beperkte productie als gevolg van tekorten aan arbeidskrachten, veroorzaakt door de wereldwijde pandemie en recordinflatie'.

Het concern haalt ook de productieverwachtingen van het Amerikaanse landbouwministerie (USDA) aan bij de presentatie. Van de rundvleesproductie in de Verenigde Staten wordt verwacht dat deze dit jaar met minder dan 1% toeneemt. USDA verwacht dat de Amerikaanse productie van varkensvlees dit jaar ongeveer 3% afneemt in vergelijking met 2021. Wat de pluimveeproductie betreft, gaat USDA uit van een toename van ongeveer 1%.

Tyson rekent voor rundvlees 2022 opnieuw op een sterk jaar met een aangepaste operationele marge tussen 11% en 13%. Het bedrijf denkt dat de aangepaste bedrijfsmarge van zijn varkensvleessegment in fiscaal jaar 2022 5% tot 7% bedraagt. Voor pluimvee wordt een aangepaste operationele marge van 5% tot 7% ​​voor fiscaal 2022 verwacht. "Aangezien we in de tweede helft van het fiscale jaar sterkere prestaties blijven verwachten", aldus Tyson Foods. Van de buitenlandse activiteiten worden in heel 2022 lagere resultaten verwacht door verstoringen van de toeleveringsketen en andere effecten van de coronapandemie. 

Inflatiedruk blijft
Tyson verwacht een omzet over het hele fiscale jaar 2022 van tussen de $52 en $54 miljard. CEO King zei bij de presentatie van de kwartaalcijfers wel inflatiedruk te blijven zien in de hele toeleveringsketen en daarom te werken aan kostenverlaging door meer efficiëntie, productiviteit en capaciteit. Ook blijft het bedrijf investeren in (het vinden van) personeel, waaronder door het verhogen van de lonen, het uitbreiden van pilots voor gezondheids- en kinderopvangdiensten, gratis universitair onderwijs en juridische diensten voor immigratie.

Bel met onze klantenservice 0320 - 343 368

of mail naar support@foodbusiness.nl

wilt u ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in uw inbox

Aanmelden