Shutterstock

Achtergrond Innovatie

Innoveren tegen verspilling van Zuid-Amerikaans fruit

28 September 2021 - Rianne Nieuwenhuize

Vers fruit uit Zuid-Amerika ligt tegenwoordig het hele jaar door in onze supermarkt. Dat fruit heeft een lange reis achter de rug voor het in het Nederlandse schap ligt. Vers fruit is een van de productsoorten waarin veel verlies en verspilling plaatsvindt. Veel Nederlandse bedrijven zijn al volop bezig om de verspilling in de exportketen van Zuid-Amerika richting Europa tegen te gaan.

Het tegengaan van voedselverlies in fruit begint in de boomgaard, vertelt Lia Bijnsdorp, directeur van United Producers of Mexico in Agroberichten Buitenland: "Goede landbouwpraktijken tijdens de groei, bodemkwaliteit, irrigatie, voeding, en het juiste oogstmoment zijn zeer belangrijk. Voor de verbetering van landbouwpraktijken zijn trainingen en ontwikkeling van standaardprocedures van belang. Geoogst fruit moet daarna zorgvuldig worden geselecteerd." Tijdens de sortering en classificering wordt berekend hoelang het duurt voordat fruit rijp is. Op basis daarvan wordt de markt bepaald. Mocht een vrucht al rijp zijn, dan is deze geschikt voor de markt met een korte reistijd.

Voor verbetering van de hele koude keten zijn investeringen nodig. Otflow ontwikkelde daarom - samen met Wageningen University & Research - een luchtverdelingsmat. Die moet tijdens het transport de beste luchtstroom in gekoelde containers genereren. Dit houdt de lading koel en zorgt voor een homogene temperatuur in de container. Het temperatuurverschil neemt hierdoor met 30% tot 70% af. Dit alles voor een betere kwaliteit, minder financiële verliezen, minder claims en minder voedselverlies. "In gewone koelcontainers lukt het vaak om niet de koude lucht in de hele container te blazen. Met de mat is er minder temperatuurverschil. Dat is voor kwetsbare ladingen (zoals fruit) zeer belangrijk", aldus directeur Ronald Hagenstein.  

Veel aanvragen uit Zuid-Amerika
De luchtverdelingsmat werd in 2018 commercieel in de markt gezet, en het aantal klanten groeit. De helft komt inmiddels uit Zuid-Amerika, omdat daar grote fruitexporteurs zitten die naar Europa verschepen. "We zagen aan het begin vooral veel aanvragen uit Chili, Peru en India. Mexico sloot pas later aan; zij hebben vooral een afzetmarkt in de Verenigde Staten. Nu de relatie tussen die twee landen verslechtert, kijken zij ook naar andere markten en verschepen ze vaker intercontinentaal. Mexico is voor ons een groeiende markt. Ook Chili, Colombia, Costa Rica en Peru zijn grote klanten", aldus Hagenstein.

De directeur vervolgt: "Brazilië kan ook best wel interessant voor ons zijn, maar dat land heeft absurde invoerrechten. Je krijgt het vermoeden dat president Bolsonaro producten uit het buitenland probeert te weren. Door deze hoge invoerrechten is ons product niet geschikt voor de Braziliaanse markt." 

Ook Aweta is bezig foodwaste terug te dringen. Met behulp van technologie kan (export)fruit worden geselecteerd op zowel externe als interne kwaliteit. Aweta gebruikt voor de mango- en avocadosector het systeem Inscan, dat werkt op basis van Near Infra-Red (NIR). Hiermee worden de inwendige eigenschappen gemeten, zoals het drogestofgehalte, interne defecten en het suikergehalte. Na de oogst moet het fruit zo snel mogelijk op de ideale temperatuur worden gebracht en is het noodzakelijk om deze temperatuur stabiel te houden.

Mexico steeds belangrijker
De Nederlandse import van Mexicaans fruit neemt gestaag toe. Tussen 2011 en 2020 steeg de importwaarde van €37 miljoen naar €126 miljoen, met als hoogtepunt 2019. Toen werd een importwaarde van €136 miljoen behaald. Avocado's en limoenen zijn de belangrijkste fruitsoorten die Nederland uit Mexico importeert. Daarnaast importeert Nederland kleine hoeveelheden grapefruit, mango, zacht fruit en bananen.

Het vervoer van Mexicaans fruit richting Europa vindt soms per vliegtuig plaats, maar in de meeste gevallen per schip. De reis over water neemt, afhankelijk van de rederij, tussen de 21 en 28 dagen in beslag. Tel daar de benodigde tijd voor het vervoer van de boomgaard naar de haven, en het vervoer van de haven naar de consument bij op, en het is duidelijk dat de houdbaarheid een belangrijke factor is om rekening mee te houden.

Heeft u een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

Rianne Nieuwenhuize

Rianne Nieuwenhuize is redacteur bij Foodbusiness. Zij komt uit de bloeiende wereld van bloemen en planten en schreef daarvoor enkele jaren over groenten en fruit. De agrarische sector ligt haar nauw aan het hart, deze schuurt mooi tegen de smakelijke en zakelijke wereld van Foodbusiness aan.

Bel met onze klantenservice 0320 - 343 368

of mail naar support@foodbusiness.nl

wilt u ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in uw inbox

Aanmelden