Shutterstock

Nieuws Nationaal Bieronderzoek

Kwart ziet bierblikjes met statiegeld niet zitten

25 Augustus 2021 - Linda van Eekeres

Van de bierdrinkers verwacht 24% dat ze na invoering van statiegeld op blik minder blikjes bier zullen kopen. Dat blijkt uit het jaarlijkse Nationaal Bieronderzoek van de Nederlandse Brouwers. Vanaf 31 december 2022 zit er 15 cent statiegeld op blikjes.

Van de ondervraagden zegt 60% na invoering van statiegeld even vaak bier in blik te gaan kopen, 4% doet dat vaker en 13% weet het nog niet. Van de bierdrinkers die minder vaak bierblikjes gaan kopen, zegt 81% meer bierflesjes te zullen inslaan. 10% geeft aan minder bier te gaan drinken en 7% schakelt over op andere dranken, zoals wijn of frisdrank. Blikbier wint de laatste jaren aan populariteit.

De onderzoekers vroegen ook naar statiegeld op glazen flesjes. Op ongeveer 10% daarvan zit geen statiegeld. Van de kopers van bierflesjes blijkt 2% alle flesjes in de glasbak te gooien, ongeacht of er statiegeld op zit of niet. 84% controleert thuis welke flesjes in de glasbak moeten en welke ingeleverd kunnen worden. 13% neemt alles mee naar de winkel en komt er daar achter of er statiegeld op zit. Vijftigplussers checken het vaker thuis.

Consument wil hervulbare fles, maar handelt er niet naar
Tweederde van de bierdrinkers geeft aan de voorkeur te hebben voor een hervulbare fles die na inleveren door de brouwerij wordt schoongemaakt en gecontroleerd. Die flesjes kunnen circa 20 keer opnieuw gevuld worden. Hoewel de consument dat belangrijk vindt, laat die zich daardoor meestal niet beïnvloeden in zijn koopgedrag. Tweederde zegt namelijk bij aankoop niet te letten op wat voor type bierflesje het is.

Bijna alle bierdrinkers vinden dat de biersector aandacht moet besteden aan duurzaamheid, vooral als het verpakkingen betreft.  

Driekwart verwacht evenveel bier te blijven drinken
Uit het onderzoek blijkt ook dat Nederlanders tijdens de coronacrisis evenveel bier zijn blijven drinken als daarvoor. Wel wordt er  meer alcoholvrij bier gedronken, omdat drinkers het lekker vinden of omdat ze  geen alcohol willen drinken. 

Een kwart heeft tijdens de lockdown minder bier gedronken en 13% juist meer. Wie minder dronk, zei dat dit kwam doordat de horeca gesloten was en er minder sociale activiteiten waren. De voornaamste redenen om meer te drinken waren: meer behoefte aan ontspanning, weinig anders om handen hebben en huisgenoten of partner die ook dronken. Driekwart verwacht dat als alle coronamaatregelen voorbij zijn zij evenveel bier zullen drinken. Van de 13% die meer denkt te gaan innemen, zijn feestjes, de horeca en vrienden- en familiebezoek daarvoor de belangrijkste redenen.

Tenslotte staat een meerderheid van de bierdrinkers negatief tegenover belastingverhoging op bier (van 11 naar 15 cent per flesje), die sommige politieke partijen willen. Toch verwacht vier op de vijf dat dit geen invloed zal hebben op hun inname. 12% verwacht dan wel minder te gaan drinken.

Heeft u een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

Linda van Eekeres

Linda is eindredacteur van Foodbusiness. Daarnaast schrijft zij artikelen, met de focus op logistiek, markttendensen en de invloed van politieke beslissingen op de voedingsmiddelenindustrie.

Analyse Ondernemen

Brouwers zien bierverkopen dalen

Bel met onze klantenservice 0320 - 343 368

of mail naar support@foodbusiness.nl

wilt u ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in uw inbox

Aanmelden