1000 Words / Shutterstock.com

Nieuws Retail

Britse retailer ziet groei in rap tempo verdwijnen

12 Juli 2021 - Kimberly Bakker

Een jaar zoals vorig jaar laten we het liefst zo snel mogelijk achter ons. De coronapandemie had de hele wereld in zijn greep en we moesten behoorlijk inleveren op onze vrijheid. Voor de meesten is het een periode die overladen wordt met negatieve emoties, maar niet voor retailers. Supermarkten profiteerden volop van het feit dat zij het enige ‘uitje’ waren voor de consument. Onderzoek toont echter aan dat Britse retailers daar slechts kortstondig van hebben kunnen profiteren. Zij zien die groei komende jaren weer als sneeuw voor de zon verdwijnen.

Lees Foodbusiness 14 dagen gratis

Maak gratis én vrijblijvend 14 dagen kennis
met onze marktinformatie

Onbeperkt alles lezen?

Kies het abonnement dat het beste bij u past

  • Toegang tot alle Premium marktinformatie
  • Technische Analyse van grondstoffen en valuta
  • Inzicht in actuele prijzen en noteringen
Voordeligste keuze
Heeft u een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

Retailers in het Verenigd Koninkrijk hebben afgelopen jaar een groeipercentage neergezet van maar liefst 8,5%. Die groei werd voornamelijk veroorzaakt door de coronacrisis, blijkt uit de jaarlijkse analyse over de Britse retailmarkt van onderzoeksbureau IGD. De euforie is echter van korte duur, want voor dit jaar komt het verwachte groeipercentage niet verder dan 1,7%. Komend jaar is het zelfs 'maar' 0,9%. De opening van de horeca ligt hieraan ten grondslag. Consumenten gaan weer sneller uiteten. Over heel 2021 tot en met 2026 wordt een groei van 8,1% verwacht tot een waarde van €229,1 miljard. "Herstel zal plaatsvinden in de periode na 2022, aangewakkerd door stijgende werkgelegenheid, groeiend consumentenvertrouwen en economisch herstel", meldt het onderzoeksbureau.

Online verkoop blijft de toekomst
Iets waar retailers volgens het onderzoeksbureau op in moeten blijven zetten, is e-commerce. "Hoewel de oudere consumenten hun weg naar de fysieke winkel terug zullen vinden, is het merendeel van de shoppers gewend geraakt aan het gemak van thuisbezorgen." Door nieuwe capaciteit en de vernieuwde snelheid in het handelskanaal is het tegenwoordig zelfs mogelijk dat boodschappen in minder dan één uur worden bezorgd. Volgens IGD is die ontwikkeling een van de redenen dat 'online' na 2024 het snelstgroeiende kanaal zal worden. Voor de periode van 2021 tot en met 2026 wordt een plus van £4,7 miljard verwacht, omgerekend is het een groei van 21,4%. Op dit moment wordt de waarde geschat op €1,4 miljard.

De groep retailers die naar verwachting wel een grote sprong kan maken komende jaren, zijn de discounters. Veel shoppers zijn zeker de komende twee jaar genoodzaakt om te bezuinigingen. In de komende vijf jaar is de verwachting dat de groei van discounters uitkomt op 23,8%. In bedragen komt het neer op een toename van £6,6 miljard. Ook de buurtsupermarkten groeien komende jaren stevig door: +12,5% of +£5,5 miljard. "Het is immers gemakkelijk om in de buurt boodschappen te doen tussen het thuiswerken door", stellen de onderzoekers.

  2021 2026 Procentueel verschil
Supermarkten £91 miljard £91,8 miljard 0,90%
Discounters £27,2 miljard £34,4 miljard 23,8%
E-commerce £22,2 miljard £26,9 miljard 21,4%
Buurtsuper £44,5 miljard £50 miljard 12,5%

Bel met onze klantenservice 0320 - 343 368

of mail naar support@foodbusiness.nl

wilt u ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in uw inbox

Aanmelden