Shutterstock

Achtergrond Snacks

We dineren eerder, dus we snacken 's avonds meer

31 Mei 2021 - Kimberly Bakker

De coronacrisis heeft ons leven behoorlijk veranderd. We konden niet meer uiteten, we moesten ons reisbewegingen beperken en dus werkten we afgelopen jaar vaker thuis. Dat laatste lijkt voor komende jaren overigens gemeengoed geworden. Althans, voor een aantal dagen per week. Dat thuiswerken heeft er ook toe geleid dat we eerder dineren en dat is een kans voor snackfabrikanten, zo stelt marktbureau Mintel. Immers, als we eerder eten en vervolgens voor de tv gaan hangen, dan hebben we later op de avond wel zin in wat lekkers.

Lees Foodbusiness 14 dagen gratis

Maak gratis én vrijblijvend 14 dagen kennis
met onze marktinformatie

Onbeperkt alles lezen?

Kies het abonnement dat het beste bij u past

  • Toegang tot alle Premium marktinformatie
  • Technische Analyse van grondstoffen en valuta
  • Inzicht in actuele prijzen en noteringen
Voordeligste keuze
Heeft u een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

De Britse voedselbezorgapp Just Eat toont aan dat consumenten in het Verenigd Koninkrijk tijdens de lockdown eerder zijn gaan eten. Niet alleen in Groot-Brittannië is die trend zichtbaar. Ook elders in de Europese Unie werd het avondeten op een ander tijdstip geconsumeerd. Door thuiswerken is onze reistijd immers verdwenen. Daarnaast was 's avonds niet veel te doen en dus sloten we massaal abonnementen af op streamingdiensten als Netflix, Amazon Prime en Videoland. Dat 's avonds voor de tv hangen, was én is volgens Mintel een kans voor snackfabrikanten.

Wat laten de cijfers zien?
Consumenten in het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk, Duitsland, Spanje, Italië, Griekenland en Nederland hebben gezamenlijk tijdens de eerste lockdown vorig jaar €2,2 miljard meer uitgegeven aan luxe eet- en drinkproducten, ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Het gaat om een stijging van circa 12%. Dat meldde onderzoeksbureau IRI eind vorig jaar. Daarbij moet je vooral denken aan drank, zoute snacks en chocolade. De stijging was het grootst in Spanje en het Verenigd Koninkrijk, gevolg door ons eigen land.

Ook volgens IRI kwam dit vooral dit vooral door het vele thuiszitten. "Mensen probeerden hun borrelavonden online na te bootsen. In Italië zag je bijvoorbeeld dat specifiek de omzet van popcorn steeg." Die trend was eveneens goed zichtbaar bij PepsiCo. De multinational liet over het eerste kwartaal een totale omzetgroei zien van 5,3% tot €18 miljard. De omzet van het segment 'snacks' steeg in die periode met 6%.

'Meer thuis' houdt nog wel even aan
Volgens marktbureau Mintel houdt dat 'meer thuis zijn' ook komende periode nog wel even aan, ook al worden grote stappen gezet op het gebied van vaccineren. "Het is waarschijnlijk dat we nog enige tijd zullen leven met de dreiging van een infectie en dat de sociale afstand-regel nog wordt aangehouden. Ook verwachten we dat veel consumenten wereldwijd nog altijd nerveus zullen zijn in grote groepen", zo schrijft het marktbureau. De voorkeur wordt volgens Mintel daarom gegeven aan 'thuis gezelligheid creëren'.

En wanneer je thuis een gezellige avond organiseert, dan haal je natuurlijk snacks in huis. Volgens Mintel kunnen fabrikanten van traditionele snacks – zoals chips, bittergarnituur, zoute snacks en toastjes (en natuurlijk dan ook de smeersels) – hiervan profiteren. Maar is er is volgens het marktbureau ook ruimte voor andersoortige snacks. Dat heeft te maken met het feit dat gezondheid belangrijker is geworden. Denk bijvoorbeeld aan groenten, zoals paprika, komkommer of wortel, met humus. Een paar jaar geleden hadden we dat nog niet gezien tijdens het feestje, vandaag de dag ontbreekt het bijna niet meer.

Dus… wil je als voedingsmiddelenfabrikant optimaal profiteren van het 'thuis zitten', zorg dan dat je – net zoals de grote namen, Nestlé, Unilever en Mondelez – inzet op gezond én ongezond. Maar let op. Je bereikt daarmee vooral 'Generatie Z' en die generatie is kritisch. Naast een gezond én ongezond assortiment moet je ook transparant zijn over je productiewijze, de herkomst van de ingrediënten en de bedrijfsvoering. Met andere woorden: je moet geen sojaboontjes importeren uit de Amazone. Oh ja, en vergeet ook zeker niet aan de smaak te denken. Want hoe mooi bovenstaand ook is, smaak wint het altijd.

Bel met onze klantenservice 0320 - 343 368

of mail naar support@foodbusiness.nl

wilt u ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in uw inbox

Aanmelden