Shutterstock

Nieuws Horecava

Trends in 2021: van horeca-abonnement tot escapisme

5 Februari 2021 - Redactie Foodbusiness

Van een horeca-abonnement en een dessertrestaurant tot digitale eetlust en escapisme. Dit zijn volgens Iris Kranenburg, hoofdredacteur van het tijdschrift Horeca Entree, een aantal trends voor 2021. Wat kan de horecabranche dit jaar nog meer verwachten?

"Hotelbars en restaurants, in de loop van 2021 zullen ze weer stampvol zitten", zegt hoofdredacteur Iris Kranenburg van Entree Magazine tijdens de online Horecava op 1 februari. "Nieuwe locaties en restaurants zullen daarmee net zo booming zijn als de hotspots", stelt zij. Dit komt overeen met wat Jaime van 't Hoenderdaal (van Lightspeed) tijdens een eerdere sessie zei. "Aangezien hotspots binnen no time vol zullen zitten, moet je als startende ondernemer goed vindbaar zijn en zorgen dat je die gaten kan opvullen", aldus van 't Hoenderdaal. Maar, met welke trends op het gebied van horeca moeten zij rekening houden?

Abonnementen en escapisme
Allereerst is de term 'escapisme' iets wat in 2021 veelvuldig zal opduiken. "Dit betekent letterlijk: 'even weg zijn van de werkelijkheid', en als er iets is waar veel mensen aan toe zijn, is dat het wel", licht Kranenburg toe. "Concreet betekent het dat het diner of de lunch wordt omhuld met iets spectaculairs. Hierbij kun je denken aan theater, maar ook aan bijvoorbeeld live cooking." Het zogenaamde 'club-restaurant'-concept (met onder meer livemuziek of dansers) komt daarbij al dicht in de buurt. In deze restaurants heb je het gevoel dat je je in een club bevindt en aangezien dat voorlopig nog niet kan, kan dat concept volgens Kranenburg hoge ogen scoren.

Een andere trend is het 'horeca-abonnement'. In de Verenigde Staten kwam Panera Bread met een zogenaamd 'koffie-abonnement'. Voor een vast bedrag per maand kunnen consumenten koffie komen halen. "Het concept is populair, want binnen korte tijd had het al ruim 800.000 abonnees. Daarom verwacht ik dat dit (wellicht dit jaar al) ook in Nederland zijn intrede zal doen", aldus Kranenburg. Iets wat ook bijzonder populair is gebleken, is het dessertrestaurant. Hier vind je een 7-gangenmenu met louter desserts. "In Apeldoorn werd een pop-up-restaurant opgezet en dat was binnen één dag voor de hele zomer volgeboekt."

Influencers
Ook influencers zullen in 2021 een grote rol blijven spelen. "Daarbij moet je vooral denken aan de micro-influencers. Sinds de lockdown zijn grote, dure influencers minder belangrijk geworden. Die konden immers niet meer komen overvliegen naar Nederland." Volgens Kranenburg hebben de micro-influencers wellicht zelfs een groter effect. "Ze hebben een betere connectie met de doelgroep, omdat ze bijvoorbeeld dezelfde interesses hebben of in hetzelfde gebied wonen." Ook wekken influencers onze digitale eetlust op, door middel van foto's.

Al met al verwacht Kranenburg dat dit jaar vergeleken kan worden met de 'roaring twenties'. In de periode na de Eerste Wereldoorlog en de Spaanse griep was iedereen toe aan 'het vieren van het leven'. "Als we sociologen en trendwatchers moeten geloven, dan gaan we deze setting opnieuw ervaren de komende maanden."

Heeft u een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

Bel met onze klantenservice 0320 - 343 368

of mail naar support@foodbusiness.nl

wilt u ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in uw inbox

Aanmelden