Shutterstock

Nieuws Bedrijven

Westland Kaas lijft hybride kaasmerk Kees in

25 Januari 2023 - Redactie Foodbusiness

Westland Kaas neemt het hybride kaasmerk 'Kees' over. Het concern, producent van Maaslander en Old Amsterdam, neemt het merk - een deels plantaardige variant van kaas - over uit de boedel van het failliete Keesmakers. Volgens Westland Kaas past het merk 'Kees' goed in zijn assortiment van kazen met een naar eigen zeggen een unieke receptuur. 

"We zijn erg blij dat we ons portfolio, met merken als Old Amsterdam en Maaslander, kunnen verrijken met 'Kees'," vertelt Ronald van Zetten, CEO a.i. van Westland Kaas, in een verklaring. "Deze overname brengt ons opnieuw dichter bij onze missie, waarbij we het leven beter willen laten smaken, door zo veel mogelijk mensen te laten genieten van de heerlijkste kaas op een duurzame manier." Marc van Wanroij, mede-oprichter van Keesmakers, geeft aan: "Ik ben blij dat het merk 'Kees' in goede handen is bij Westland Kaas en heb er vertrouwen in dat 'Kees' op deze manier voor consumenten beschikbaar blijft."

'Kees' heeft een speciale receptuur en is gemaakt van magere koemelk. Het procedé is vergelijkbaar met dat van het maken van Goudse kaas. Alleen zijn bij 'Kees' de zuivelvetten vervangen door plantaardige oliën die rijk zijn aan onverzadigde vetzuren. Hiermee is 'Kees' een variant op kaas die deels plantaardig is en 50% minder verzadigde vetten bevat, meldt Westland. Daarbij, zo benadrukt Westland, past de samenwerking met Those Vegan Cowboys - waarin vegan alternatieven voor kaas worden ontwikkeld - hier naadloos in. 

Eind vorig jaar is het faillissement van Keesmakers, dat in 2009 is opgericht, uitgesproken. Het bedrijf draaide rode cijfers en het merk stond al geruime tijd in de etalage. Het feit dat Kees een 'gezondheidskaas' is en het gegeven dat Keesmakers voor alles van anderen afhankelijk was, deden het bedrijf uiteindelijk de das om: een smal marktsegment en hoge ketenkosten. Onder de hoede van Westland Kaas gaan deze argumenten, nu Kees onderdeel is van een concern, niet meer op.

Heeft u een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

Bel met onze klantenservice 0320 - 343 368

of mail naar support@foodbusiness.nl

wilt u ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in uw inbox

Aanmelden