Geertje Zeegers

Interview Food People

'Je bent pas een succes als je gekopieerd wordt'

21 September 2022 - Max van der Heijden

Geertje Zeegers is nu zo'n anderhalf jaar country manager bij Too Good To Go Nederland, een app waarmee consumenten producten kunnen kopen die bedrijven zoals supermarkten, bakkers en andere voedselverkopers anders weg zouden gooien. In die rol is ze verantwoordelijk voor de organisatie van het bedrijf en de groei daarvan in Nederland.

Hiervoor werkte ze vijftien jaar lang bij een consultancy bedrijf dat zich bezighield met data en AI. Waar ze bij dat bedrijf echt aan de basis stond van het succes, stapte ze bij Too Good To Go in een organisatie die al iets verder was.

Wat sprak je aan, aan werken bij Too Good To Go?
"Het combineerde twee dingen: mijn passie voor eten en het voedselsysteem in het algemeen en het feit dat we met behulp van een technische oplossing zoeken naar een oplossing voor de voedselverspilling. Mijn achtergrond is psychologie en statistiek. Ik ben geïnteresseerd in menselijk gedrag, waarom we doen wat we doen en dat cijfermatig onderbouwen en dat komt wel een beetje samen bij Too Good To Go."

Wat betekent Food voor jou?
"Food betekent zo'n beetje alles voor me. Van oudsher was eten bij mij thuis heel belangrijk. Ik groeide op in een gezin waar er met veel liefde werd gekookt en al bij het ontbijt werd gepraat over het avondeten. We genoten echt van lekker eten. Die liefde voor eten heb ik nog steeds, maar ik heb ook een liefde voor het maakproces. Sommige mensen produceren iets met heel veel liefde en passie en daar kan ik enorm van genieten en dat vormt voor mij ook een belangrijk onderdeel van eten. Ik kies vakantiebestemmingen op basis van de lokale keuken. Daarom vind ik het ook schrijnend dat sommige delen van ons voedselsysteem zo slecht in elkaar zitten. Als je eten weggooit, gooi je ook heel veel liefde, energie en passie weg."

In hoeverre ben je thuis bezig met voedselverspilling?
"Thuis hanteer ik de 80/20-regel. Ik ben niet iemand die graag predikt, mijn doel is om geen voedsel meer te verspillen, maar naar 100% verspillingsvrij is best uitdagend. Mijn vriend wordt nu al soms wat gestoord van me. Toch doe ik verschillende dingen om ervoor te zorgen dat ik geen voedsel weggooi. Zo waardeer ik kliekjes op en koop ik slim in. Ook vind ik het fantastisch om alles van een product te gebruiken zoals de bladeren van de bloemkool of de blaadjes van de radijsjes, waar je pesto van kan maken."

Hoe gaat het met Too Good To Go in Nederland?
"Het gaat eigenlijk heel erg goed. We drukken alles uit in geredde maaltijden en een Magic Bag, ongeacht hoeveel maaltijden erin zitten, is een geredde maaltijd. Anderhalve week geleden hebben we onze vijftien miljoenste maaltijd gered. Dat laat zien dat we een daadwerkelijke impact hebben. En we groeien nog steeds, we hebben nu 6.000 actieve partners op de app en 3,3 miljoen consumenten die de app gedownload hebben. Ook zijn we voor de vierde keer op rij uitgeroepen tot het meest inspirerende bedrijf van Nederland. Die verkiezing blijft bijzonder omdat het door consumenten besloten wordt. Ook valt het op dat impactbedrijven zoals Too Good To Go, waarbij een goed businessmodel wordt gecombineerd met iets goeds doen voor de wereld, steeds zichtbaarder worden."

Too Good To Go promoot ook op andere manieren het niet weggooien van eten, zoals de kijk, ruik, proef labels op producten, hoe staat het daarmee?
"We zijn bezig om echt bij de consument thuis invloed uit te oefenen op de voedselverspilling. Momenteel hebben twintig merken zich aangesloten. Daarvan staat het label al op het product of komt het erop tijdens de volgende productiecyclus. Omdat de labels nog niet heel lang op producten staan is het te vroeg voor een onderzoek."

Wanneer heb jij je doel bereikt?
"Ik denk nooit. Onze droom is een wereld zonder voedselverspilling. Mijn droom is een Nederland zonder voedselverspilling. Ik vrees dat we daar nooit gaan komen. Ik zou al heel erg trots zijn als we op alle plekken in de keten een goedwerkende oplossing kunnen bieden, zodat we op alle plekken in de keten, bij de producent, de vervoerder, de retailer en de consument, kunnen zorgen dat er bewustzijn is en actie ondernomen wordt. We werken ook aan oplossingen om voedselverspilling al eerder in de keten tegen te gaan."

Albert Heijn gaat de concurrentie met jullie aan door de Overblijvers te lanceren. Hoe kijken jullie daarnaar?
"Je bent pas een succes als je gekopieerd wordt. De planeet kan alle hulp gebruiken die er is. Ik wil dus juist de mensen bedanken die zich inzetten in de strijd tegen voedselverspilling. Het laat zien dat er steun is voor onze missie. Het feit dat Albert Heijn hiermee komt vind ik een bevestiging voor ons dat we op de goede weg zijn."

Voor sommige mensen is Too Good To Go vooral een manier om te besparen op hun boodschappen, hoe kijken jullie naar deze groep?
"Besparen is voor mensen de nummer 3 reden om onze app te gebruiken. Nummer 2 is het verassingseffect en nummer 1 is vanwege het milieu. Waarom mensen het gebruiken maakt me helemaal niks uit. Als er maar eten gered wordt. Hoe dat gebeurt maakt voor mij geen verschil."

Denk je dat je de wereld kan veranderen?
"Ik denk het wel. Ik denk dat we tasje voor tasje de wereld kunnen veranderen, one bag at a time. Ik ren geen marathon, maar 42 keer 1 kilometer. En elke kilometer moet je vieren. Iedere keer dat je een tasje van de afvalbak redt, heb je al iets veranderd. Het klinkt misschien wat megalomaan, maar dat geloof ik echt."

Is Too Good To Go overbodig als het haar doel heeft bereikt?
"In de droomwereld zijn we niet meer nodig. Helaas zal het nog 100.000 jaar duren voordat we daar zijn. Maar als we daar zijn gaan we écht feestvieren."

Heeft u een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

Max van der Heijden

Max schrijft over de grondstoffenmarkten en alles wat daarmee te maken heeft. Zijn focus ligt vooral op granen, koffie en cacao. Ook is hij iedere ochtend vroeg uit de veren om de marktstarter op papier te zetten. Max houdt van koken, eten en reizen.

Bel met onze klantenservice 0320 - 343 368

of mail naar support@foodbusiness.nl

wilt u ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in uw inbox

Aanmelden