rblfmr / Shutterstock.com

Analyse Automatisering

Smithfield Foods pakt personeelstekort in VS aan

24 Juni 2022 - Max van der Heijden

Smithfield Foods, de op een na grootste varkensvleesproducent ter wereld, gaat een fabriek in Californië sluiten. Wat speelt er bij de vleesgigant?

Lees Foodbusiness 14 dagen gratis

Maak gratis én vrijblijvend 14 dagen kennis
met onze marktinformatie

Onbeperkt alles lezen?

Kies het abonnement dat het beste bij u past

  • Toegang tot alle Premium marktinformatie
  • Technische Analyse van grondstoffen en valuta
  • Inzicht in actuele prijzen en noteringen
Voordeligste keuze
Heeft u een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

De fabriek in Californië moet gesloten worden omdat de kosten niet langer opwegen tegen de baten. Dat heeft alles te maken met nieuwe wetgeving voor het verbeteren van dierenwelzijn, die binnenkort in werking treed in de Amerikaanse staat. Ook de hogere energielasten zijn een reden om de fabriek te sluiten. Want slecht gaat het niet met de vleesgigant, integendeel. 

Moederbedrijf WH Group zag de winst in 2021 met 7,2% stijgen. Een belangrijk deel daarvan kan worden toegerekend aan hogere verkoopcijfers in de Verenigde Staten en Europa. De hogere verkoopcijfers compenseerden de gestegen kosten ruimschoots. Die trend lijkt zich in 2022 voort te zetten. 

In het eerste kwartaal van 2022 daalde de omzet met 0,8%, maar steeg de brutowinst met 26,2% en het bedrijfsresultaat met 28,1%. Vooral de Noord-Amerikaanse tak presenteerde goed. Daar steeg het bedrijfsresultaat met 88,4% ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder. Het bedrijfsresultaat van de Amerikaanse varkensvleestak steeg met 614,3%. In Europa lijkt het iets minder goed te gaan. Daar daalde het totale bedrijfsresultaat van een positieve $29 miljoen naar een negatieve $2 miljoen. 

Personeelstekort
In het kwartaalverslag wordt het oplossen van het personeelstekort als een van de belangrijkste doelen genoemd. Vleesverpakkers zoals Smithfield Foods hebben te maken met een tekort aan arbeidskrachten en hopen met hogere lonen en betere arbeidsvoorwaarden medewerkers naar hun fabrieken te lokken. ''Het arbeidstekort in de Verenigde Staten is flink en heeft een voortdurende impact op onze bedrijfsvoering en op iedere economische sector'', aldus Jim Monroe, vicepresident Corporate Affairs bij Smithfield Foods desgevraagd tegenover Foodbusiness.

Volgens hem heeft Smithfield Foods de lonen en arbeidsvoorwaarden verbeterd om personeel te vinden. "Ook pleiten we voor een herstructurering van het Amerikaanse visumstelsel die het makkelijker moet maken om arbeidsmigranten aan te nemen, waarvan we afhankelijk zijn."  

Smithfield probeert ook het personeelstekort op te vangen door grote delen van het bedrijf te automatiseren, zo laat Monroe weten aan Foodbusiness. De medewerkers die daardoor vrijkomen wordt omgeschoold en ingezet op andere functies in het bedrijf. Een andere manier voor Smithfield om de arbeidstekorten op te vangen is het automatiseren van grote delen van het bedrijf, de medewerkers die daardoor vrij komen worden ingezet op plekken waar ze harder nodig zijn.

Productiecapaciteit
Vanwege de coronapandemie opereren veel fabrieken nog niet op volle sterkte. Dit heeft gevolgen voor de productiecapaciteit. Dat geldt bijvoorbeeld voor grote concurrent Tyson Foods. Smithfield wil niets prijsgeven over een veranderde productiecapaciteit. Ook over het productievolume worden geen uitspraken gedaan.

Wel is te lezen in het kwartaalrapport dat het aantal geslachte varkens in het eerste kwartaal van 2022 5,7% lager was dan in het eerste kwartaal van 2021. De prijs voor een varken is in dezelfde periode met 15,3% gestegen. Volgens Monroe komt dit vooral door de hoge inflatie. 

Ook in de Amerikaanse supermarkten liggen de prijzen voor varkensvlees hoger. Dat heeft vooralsnog geen gevolgen voor de vraag, maar dat kan veranderen als de prijzen verder stijgen, zo schrijft RaboResearch in een onderzoeksrapport naar de varkensmarkt. 

De Economic Research Service van het Amerikaanse ministerie van Landbouw verwacht net als RaboResearch dat sommige consumenten door de hoge prijzen mogelijk minder varkensvlees gaan kopen, maar geeft als kanttekening dat de prijs van met name rund- en kippenvlees ook hoog is, waardoor die daling mogelijk beperkt blijft.

Mogelijk dat de cijfers voor het tweede kwartaal daar meer duidelijkheid over geven. 

Coronavirus
In het thuisland heeft Smithfield Foods een tik op de vingers gekregen van het Amerikaanse congres voor de manier waarop het is omgegaan met het coronavirus. Het bedrijf en andere vleesverwerkers zouden hebben meegeschreven aan een decreet dat het voor de vleesindustrie mogelijk zou maken om open te blijven, ondanks de vele besmettingen bij de fabrieken.

Als zij niet konden doorgaan met slachten zou er een tekort aan vlees ontstaan, zou toenmalige CEO Kenneth Sullivan hebben gezegd. Van een daadwerkelijk tekort was geen sprake. Ook zou het bedrijf ervan op de hoogte zijn geweest dat het openhouden van de fabrieken tijdens de coronacrisis een onnodig risico was. Sullivan zou er bovendien aan hebben bijgedragen dat het taalgebruik in een advies van het Amerikaanse Center for Disease Control voor de vleesverwerkingsindustrie werd aangepast. Het volgen van de maatregelen werd daardoor alleen verplicht indien mogelijk. 

Jim Monroe zegt tegen Foodbusiness dat het bedrijf dankbaar is voor de 60.000 medewerkers die hun inzet hebben getoond tijdens de coronapandemie en dat het bedrijf $900 miljoen heeft geïnvesteerd om de veiligheid van de medewerkers te garanderen.

Bel met onze klantenservice 0320 - 343 368

of mail naar support@foodbusiness.nl

wilt u ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in uw inbox

Aanmelden