Analyse Logistiek

Geen extra havengelden in VS voor Chinese schepen

Eergisteren 15:30 uur - Linda van Eekeres

Belangrijk voor de wereldhandel: president van de Verenigde Staten Donald Trump en de Chinese president Xi Jinping hebben in Zuid-Korea de handelsoorlog op een lager pitje gezet. Een van de afspraken is om in de VS voorlopig geen extra havengelden op te leggen aan Chinese rederijen en in China gebouwde schepen. Tegenmaatregelen van China voor Amerikaanse schepen zijn daarmee (voor nu) ook van de baan.

Heeft u een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

Volgens branchevereniging voor de logistieke sector en handel Evofenedex betekent het akkoord voor Nederlandse ondernemers vooral een tijdelijke verlichting van de wederzijdse handelstarieven. Hogere importtarieven die beide landen in november zouden invoeren, zijn met een jaar uitgesteld. De extra importtarieven worden van 20% naar 10% verlaagd. Daarmee komen de Amerikaanse invoerheffingen voor het Aziatische land voor de meeste goederen op 47%.

Volgens Evofenedex biedt dat enig voordeel, vooral voor bedrijven die producten via China importeren of exporteren. Ook beoordeelt de organisatie het als positief dat Chinese schepen bij aankomst in Amerikaanse havens voorlopig geen extra heffingen meer hoeven te betalen. De organisatie is echter niet louter positief en noemt de deal 'flinterdun'. De onderliggende problemen tussen beide landen zijn niet opgelost en China heeft een slechte reputatie als het gaat om het naleven van afspraken, geeft ze aan. 

Containertarieven stijgen voor derde week op rij
De World Container Index van Drewry is deze week met 4% gestegen naar $1.822 per 40-voetscontainer. Dit is de derde stijging op rij na zeventien weken van dalende spotprijzen. Het zijn vooral de lijnen vanaf China waarop een stijging te zien is. Vanaf Shanghai naar Los Angeles stijgt de prijs met 6%, naar Genua met 5%, naar New York met 4% en naar Rotterdam met 3%. 

Rederijen op de route van Azië naar Europa proberen de spotprijzen volgens Drewry op te drijven door per 1 november hogere FAK-tarieven (Freight All Kinds) in te voeren om zodoende de spotprijzen te proberen te verhogen voor de start van het nieuwe seizoen voor jaarlijkse contractonderhandelingen. Het dataplatform verwacht dat de spotprijzen in de komende kwartalen dalen.

De wachttijd door havencongestie is, bijna twee weken na de (succesvolle) staking van de sjorders in de haven van Rotterdam, net als een week geleden acht dagen volgens data van GoComet. In Antwerpen is deze gedaald van zes naar vijf dagen, net als in Zeebrugge. Daar dreigen de loodsen de staking echter te hervatten, nu op 30 november.

Netcongestie in havengebied Rotterdam
Behalve met havencongestie heeft het Rotterdamse havengebied ook te kampen met netcongestie. De wachtlijst voor nieuwe of zwaardere aansluitingen is in twee jaar tijd vervijfvoudigd van 426 naar 2.068 megawatt. De overbelasting in het havengebied groeit naar verwachting van 31 megawatt in 2026 naar 244 megawatt in 2029.

Als er geen maatregelen worden genomen kan dit leiden tot langdurige stroomstoringen, blijkt uit een nieuw rapport. "Veel bedrijven wachten op een nieuwe of zwaardere aansluiting. We doen er alles aan om het net zo snel mogelijk uit te breiden", aldus Frank Wester, directeur Operations Nederland bij netbeheerder TenneT in een verklaring. "De projecten die nodig zijn om aan de vraag van het bedrijfsleven tegemoet te komen, hebben we in het vizier, maar duren helaas langer dan voorzien." 

Pas na de ingebruikname van het 380.000 volt hoogspanningsstation Europoort kan het net de groeiende vraag volgens Tennet echt aan. Dat is zoals het er nu voorstaat in 2032. Maatregelen die de situatie tot dan onder controle moet houden, worden samen met onder andere Stedin onderzocht.

Het gaat dan om: 'zwaardere belasting van kabels zonder dat oververhitting optreedt, de inzet van flexibel vermogen bij afnemers en stroomproductie dichter bij de afnemers, zoals warmtekrachtkoppelingen en het aansluiten van bedrijven op een ander spanningsniveau'. Ook worden mobiele schakelinstallaties bij hoogspanningsstation Botlek geplaatst om verlichting te bieden.

Bel met onze klantenservice 0320 - 343 368

of mail naar support@foodbusiness.nl

wilt u ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in uw inbox

Aanmelden