Einride

Analyse Logistiek

Steeds meer elektrische vrachtwagens op de weg

2 December 2022 - Linda van Eekeres

Er komen in Europa steeds meer elektrische vrachtwagens voor zwaar transport. Zo stuurt brouwerij AB InBev in België volgend jaar zes nieuwe volledig elektrische vrachtwagens voor zwaar transport de weg op. Ook in Nederland neemt het aantal elektrische vrachtwagens toe, blijkt uit cijfers van RVO. Al moet dat ook in perspectief worden gezet: het gaat in totaal nog maar om 0,2% van het Nederlandse vrachtwagenpark.

Lees Foodbusiness 14 dagen gratis

Maak gratis én vrijblijvend 14 dagen kennis
met onze marktinformatie

Onbeperkt alles lezen?

Kies het abonnement dat het beste bij u past

  • Toegang tot alle Premium marktinformatie
  • Technische Analyse van grondstoffen en valuta
  • Inzicht in actuele prijzen en noteringen
Voordeligste keuze
Heeft u een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

De vrachtwagens die AB InBev tussen Brussel en Leuven zal laten rijden, worden geleverd door het Zweedse technologiebedrijf Einride dat ook plannen heeft in Luxemburg en Nederland meer elektrische vrachtwagens voor zwaar transport te gaan leveren. "De Benelux is het kloppend hart van Europa en de plaats bij uitstek om veranderingen in de hele Europese Unie tot stand te brengen", zegt Robert Falck, CEO en oprichter van Einride deze week in een persbericht. "In de afgelopen tien jaar heeft de EU de uitstoot van broeikasgassen in elke sector verminderd, met uitzondering van de transportsector. Daar is de uitstoot alleen maar toegenomen, waarbij vrachtvervoer over de weg verreweg de grootste vervuiler blijft. Het is de hoogste tijd om actie te ondernemen om de doelstelling van een halvering van de uitstoot tegen 2030 te halen." 

AB InBev heeft de ambitie om 2040 net zero te zijn in haar gehele toeleveringsketen. "Wij kopen geen dieseltrucks meer aan en zullen elke dieseltruck die is afgeschreven stelselmatig vervangen door een elektrische variant", aldus Philippe Seminck, AB InBev's logistiek directeur voor de Benelux en Frankrijk.

350 elektrische vrachtwagens
Op de Nederlandse snelwegen rijden volgens de laatste cijfers van RVO (van 31 oktober) 350 elektrische vrachtwagens zwaarder dan 3,5 ton rond. 269 zijn daarvan puur elektrisch, 56 zijn hybride en 25 rijden op waterstof. Van elektrische busjes (onder de 3,5 ton) zijn er 12.754. Het is nog steeds een klein percentage van alle busjes en vrachtwagens die er in Nederland geregistreerd staan (respectievelijk 1,2% en 0,2%), maar vergeleken met eind 2017 is het een behoorlijke toename, toen was respectievelijk 0,23% en 0,09% van de vloot elektrisch. 

Het aantal elektrische busjes en vrachtwagens in Nederland per 31 oktober 2022. Bron: RVO

Prijs containervervoer daalt verder
De Drewry's World Container Index daalt voor de veertigste week op rij. Deze week is de daling 5% naar $2.284 per container van 40 voet. Op vier routes bewogen de prijzen deze week niet: Rotterdam - Shanghai, Los Angeles - Shanghai, New York - Rotterdam en vice versa. De spottarieven op de route vanaf Shanghai naar Rotterdam dalen net als vorige week het meest. Waar dat vorige week 18% was, is dat nu 10%. Op jaarbasis zijn de tarieven nu gemiddeld 75% lager en 78% onder de piek van $10.377 in september 2021.

Drewry's World Index

Route 17 november '22 10 november '22 1 december '22 Mutatie laatste week Mutatie per jaar
Index $2.591 $2.404 $2.284 -5% -74%
Shanghai - Rotterdam $2.687 $2.192 $1.965 -10% -84%
Rotterdam - Shanghai $840 $819 $820 0% -48%
Shanghai - Genoa $3.404 $3.221 $3.085 -4% -74%
Shanghai - Los Angeles $2.130 $2.069 $2.039 -1% -79%
Los Angeles - Shanghai $1.184 $1.184 $1.182 0% -8%
Shanghai - New York $5.045 $4.846 $4.408 -9% -63%
New York - Rotterdam $1.322 $1.321 $1.322 0% +11%
Rotterdam - New York $7.363 $7.224 $7.240 0% +16%

De Freightos Baltic Index daalde 8%. Volgens data van  Freightos zijn de spottarieven van containervervoer van Azië naar de westkust van de VS met 25% gedaald. Het vervoersplatform verklaart de forse daling door een combinatie van een kleinere vraag en een afname van logistieke opstoppingen. Deze tarieven zijn nu minder dan 7% hoger dan in november 2019, terwijl de containerprijzen voor vervoer naar de oostkust, nog steeds ruim boven het niveau van 2019 blijven, aldus Freightos.

De prijzen van zeecontainervervoer van Azië naar Noord-Europa daalde 5%, maar blijven nog steeds 170% hoger dan in 2019, stelt het vervoersplatform. Rederijen cancelen meer vaarten (blank sailings) deze decembermaand en hopen zo op stabilisatie van de tarieven. De trans-Atlantische tarieven zijn ondertussen slechts 13% lager dan vorig jaar en met meer dan $6.500 per container van 40 voet zijn ze bijna 3,5 keer hoger dan in 2019. Dit komt volgens Freightos doordat de vraag naar Europese invoer sterk is gebleven en doordat opstoppingen in havens de capaciteit iets hebben beperkt.

Dat betekent niet dat de trend van dalende kosten en afnemende vertragingen zonder meer doorzet. Freightos noemt de Chinese protesten tegen coronamaatregelen. "Versoepeling van China's zero-covidbeleid zou uiteindelijk kunnen resulteren in meer lockdowns die de productie- en havenactiviteiten zouden kunnen beïnvloeden." Er wordt echter niet verwacht dat deze verstoringen dezelfde impact op de logistiek zullen hebben als tijdens de coronapandemie.

Freightos Baltic Index (FBX)

  Wereldwijd Azië - westkust VS Azië - oostkust VS Azië - Noord-Europa Noord-Europa - oostkust VS
Deze week $2.786 $1.935 $4.585 $4.074 $6.527
Vorige week -8% -25% -16% -5% -1%
Vorig jaar -71% -87% -73% -72% -13%

Bulktransport
De Baltic Dry Index, de wereldwijde index voor bulktransport, staat op 1.324 punten. Hoger dan vorige week toen deze op 1.242 punten stond. De Panamax Index die ongeveer 60.000 tot 70.000 ton aan ladingen van kolen en graan volgt, is in een week tijd geklommen van 1.466 naar 1.618 punten.

Bel met onze klantenservice 0320 - 343 368

of mail naar support@foodbusiness.nl

wilt u ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in uw inbox

Aanmelden