Shutterstock

Analyse Logistiek

Dalend tarief door Chinees Nieuwjaar of trend?

25 November 2022 - Linda van Eekeres

Op de scheepvaartroute van Azië naar Europa is al een tijdje een scherpe prijsdaling te zien. Deze week daalde het gemiddelde tarief van Shanghai naar Rotterdam volgens de Drewry's World Container Index zelfs met 18%. Op jaarbasis is de prijs voor het vervoer van een 40 voetscontainer op deze route het meest gezakt in de index van Drewry, met 84%.

Lees Foodbusiness 14 dagen gratis

Maak gratis én vrijblijvend 14 dagen kennis
met onze marktinformatie

Onbeperkt alles lezen?

Kies het abonnement dat het beste bij u past

  • Toegang tot alle Premium marktinformatie
  • Technische Analyse van grondstoffen en valuta
  • Inzicht in actuele prijzen en noteringen
Voordeligste keuze
Heeft u een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

Ondanks het grote aantal blank sailings (gecancelde afvaarten) daalden de containerspotprijzen afgelopen week voor de 39e week op rij en net als vorige week met gemiddeld 7%. Volgens de Drewry's World Container Index is het gemiddelde spottarief voor een container van 40 voet nu $2.404,46. De route Shanghai naar Rotterdam daalde zoals gezegd het meest. Volgens data van vervoersplatform Freightos zijn de spottarieven van Azië naar Noord-Europa 12% gedaald afgelopen week en kost het vervoer van een container van 40 voet nu $4.267.

Volgens Bart de Ruiter, ceo van de Nederlandse expediteur Explect Forwarding, zijn de lage containerprijzen eigenlijk een seizoenstrend, met het Chinees Nieuwjaar in zicht. De viering van Chinees Nieuwjaar duurt komend jaar van 22 januari tot 5 februari, waarvan de eerste week vaste vrije dagen zijn. Fabrieken sluiten soms al twee weken van tevoren, omdat veel arbeiders van het platteland komen en er wel wel enige dagen over doen om naar hun geboorteplaats te gaan. "Heel veel personeel komt ook niet meer terug. Er moeten nieuwe mensen ingewerkt worden en er ontstaan problemen met de kwaliteit van de productie", aldus De Ruiter.

"Onderschat deze periode niet", drukt de ceo importeurs op het hart. "Weet wat je eraan kan doen. Zorg voor goed voorraadmanagement. Wat is nu al verkocht en wat ga je nog verkopen? We zien al een maand van tevoren meestal dat containerprijzen omhoog gaan en de capaciteit naar beneden."

De containerprijzen zijn al een tijdje aan het dalen, al zitten ze nog niet op het pre-coronaniveau. De Ruiter geeft aan dat velen verwachten dat de containerprijzen verder zakken. "Ik vraag me af of je moet wachten en niet gewoon moet gaan inboeken. We zien altijd dat de prijzen weer omhoog gaan", aldus De Ruiter gisteren (24 november) tijdens een webinar van IbanFirst met de titel 'Containerprijzen: is er echt een daling in zicht'. Hij geeft daarbij aan dat hij geen glazen bol heeft en daar dus geen garantie op kan geven. "Maar het is een terugkerende trend."

"Wees niet te afwachtend", geeft hij klanten mee. Je weet niet wat het laagste punt is om containerprijzen op vast te pinnen. En net als op de beurs kan het zijn dat prijzen weer omhoog gaan, aldus de ceo. Niet iedereen zit natuurlijk ook in de positie om af te kunnen wachten. De Ruiter geeft in ieder geval de volgende tips: Vraag een offerte aan, vergelijk met meerdere exporteurs en let daarbij ook op hoe de kosten berekend zijn. "Er zijn prijzen die heel laag in de markt liggen en vervolgens komen er allemaal verhogingen bij in de haven van Rotterdam, of je moet steeds zelf vragen hoe het met de verzending zit. 'Just in time' is tegenwoordig 'just in case'." Wat volgens hem ook belangrijk is, is software voor voorraadbeheer en online tooling. 

Drewry's World Index

Route 10 november '22 17 november '22 24 november '22 Mutatie laatste week Mutatie per jaar
Index $2.773 $2.591 $2.404 -7% -74%
Shanghai - Rotterdam $3.126 $2.687 $2.192 -18% -84%
Rotterdam - Shanghai $867 $840 $819 -3% -48%
Shanghai - Genoa $3.494 $3.404 $3.221 -5% -74%
Shanghai - Los Angeles $2.262 $2.130 $2.069 -3% -79%
Los Angeles - Shanghai $1.186 $1.184 $1.184 0% -8%
Shanghai - New York $5.351 $5.045 $4.846 -4% -63%
New York - Rotterdam $1.318 $1.322 $1.321 0% +11%
Rotterdam - New York $7.336 $7.363 $7.224 -2% +16%

Bulktransport
De Baltic Dry Index, de wereldwijde index voor bulktransport staat op 1.242 punten. Iets lager dan vorige week toen deze op 1.228 punten stond. De Panamax Index die ongeveer 60.000 tot 70.000 ton aan ladingen van kolen en graan volgt, is in een week tijd gedaald van 1.650 punten naar 1.466 punten.

Freightos Baltic Index (FBX)

  Wereldwijd Azië - westkust VS Azië - oostkust VS Azië - Noord-Europa Noord-Europa - oostkust VS
Deze week $3.040 $2.563 $5.435 $4.267 $6.600
Vorige week -5% -3% -3% -12% +1%
Vorig jaar -67% -83% -67% -70% -11%

Bel met onze klantenservice 0320 - 343 368

of mail naar support@foodbusiness.nl

wilt u ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in uw inbox

Aanmelden