Eigen foto

Nieuws Milieukeur

Deel consumenten kijkt bewust naar keurmerk

12 September 2022 - Linda van Eekeres

Een derde van de consumenten koopt regelmatig producten met een keurmerk. Vooral in het geval van groente en fruit, eieren en zuivel. Dat blijkt uit onderzoek dat Stichting Milieukeur (SMK), onder meer organisator van keurmerk On the way to PlanetProof, door marktonderzoeksbureau Bloakes heeft laten uitvoeren.

Deze week houdt SMK de On the way to PlanetProof Week. Daarbij werkt de stichting samen met supermarkten, merkfabrikanten en andere ketenpartijen om aandacht te vragen voor duurzamere voedselproducten met het onafhankelijke keurmerk On the way to PlanetProof.

'Kabinet moet kosten 30 miljoen euro vergoeden'
SMK roept het kabinet ook op om de kosten te vergoeden die Nederlandse boeren en tuinders maken voor het voeren van een verduurzamingskeurmerk. De totale jaarlijkse directe kosten voor deelname Beter Leven (2 en 3 sterren), biologisch, Demeter, EKO en On the way to PlanetProof schat SMK in op €30 miljoen. SMK voelt zich gesteund door een motie die de Kamer in juni aannam, waarin het kabinet wordt verzocht er op 'een niet-vrijblijvende manier voor te zorgen dat de transitie naar kringlooplandbouw, inclusief een eerlijk verdienmodel, een vaste plek krijgt in private kwaliteitssystemen'.  

Het keurmerk is in 1992 begonnen als Milieukeur op initiatief van de Nederlandse overheid. Sinds 2017 is het beschikbaar als On the way to PlanetProof voor zes sectoren, zowel nationaal als internationaal. In 2017 hadden zo'n driehonderd boeren, tuinders en andere bedrijven een certificaat hadden. Nu zijn er al ruim 2.800 deelnemende bedrijven.  Inmiddels is volgens de stichting 35% van het in Nederland verkochte groente en fruit gecertificeerd.

Heeft u een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

Linda van Eekeres

Linda is eindredacteur van Foodbusiness. Daarnaast schrijft zij artikelen, met de focus op logistiek, markttendensen en de invloed van politieke beslissingen op de voedingsmiddelenindustrie.

Interview Gijs Dröge

'Ooit wordt PlanetProof-keurmerk overbodig'

Bel met onze klantenservice 0320 - 343 368

of mail naar support@foodbusiness.nl

wilt u ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in uw inbox

Aanmelden