Shutterstock

Analyse Logistiek

Meeste verstoring logistiek nog steeds door China

10 Juni 2022 - Linda van Eekeres

China levert voor bedrijven die logistieke verstoringen ondervinden nog steeds de meeste problemen op. Dat blijkt uit de deze week gepubliceerde tweemaandelijkse Monitor Internationale Handel en Logistiek over mei van ondernemersvereniging evofenedex en kredietverzekeraar Atradius.

Lees Foodbusiness 14 dagen gratis

Maak gratis én vrijblijvend 14 dagen kennis
met onze marktinformatie

Onbeperkt alles lezen?

Kies het abonnement dat het beste bij u past

  • Toegang tot alle Premium marktinformatie
  • Technische Analyse van grondstoffen en valuta
  • Inzicht in actuele prijzen en noteringen
Voordeligste keuze
Heeft u een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

Bij negen op de tien bedrijven is momenteel sprake is van verstoringen in de bedrijfsvoering. 40% daarvan geeft aan dat het daarbij (mede) om verstoringen in de logistiek gaat.

Bedrijven die logistieke verstoringen noemden als reden voor de verstoring van de bedrijfsvoering, noemden China het vaakst (37%). In totaal werden 56 landen genoemd. Duitsland wordt met 24% wat vaker genoemd dan in maart en januari van dit jaar. Rusland (genoemd door 17%) en Oekraïne (10%) werden afgelopen maart vaker genoemd dan eerder, maar de stijging heeft zich niet doorgezet. Nederland wordt door 21% genoemd als land waar bedrijven het meest verstoringen in de goederenstromen ondervinden. De Verenigde Staten wordt door 23% genoemd.

Of de verstoringen de komende tijd verergeren of niet is afwachten. Er zijn tegenstrijdige signalen. Er werd  een sterke stijging van de volumes uit China verwacht naarmate Shanghai meer opengaat maar, zo schrijft Freightos deze week in een update, als de onderliggende vraag daadwerkelijk is verslechterd tijdens de lockdown, of als importeurs al voldoende orders vooruitgeschoven hebben, dan zou het kunnen dat er op korte termijn geen stijging is van de vraag en minder chaos en druk op de tarieven tijdens het hoogseizoen dan tijdens de piek van vorig jaar.

Het vrachtvervoersplatform voegt daar meteen aan toe dat anderzijds de volumeprognoses voor de zomer hoger zijn dan vorig jaar en ruim boven het pre-pandemische niveau. Er is nog steeds sprake van opstoppingen in havens en elke toename van het vrachtverkeer kan leiden tot meer vertragingen en hogere prijzen.

Spot- en contracttarieven blijven hoog
Wie hoopt op sterk dalende prijzen, komt van een koude kermis thuis. Freightos stelt dat aan de ene kant de tarieven voor vervoer over de Stille Oceaan tijdens de lockdown sterk zijn gedaald. De tarieven voor vrachtvervoer tussen Azië en de westkust van de VS daalden deze week met nog eens 11% en zijn sinds eind maart bijna 40% gedaald, en de luchtvrachttarieven daalden in mei met 38% tot minder dan $9 per kilo. "Als de dalende consumentenvraag de belangrijkste drijfveer is, mogen we verwachten dat de tarieven blijven dalen. Maar aan de andere kant suggereert een analyse van de vrachttermijnmarkt dat de prijzen op korte termijn niet veel meer zullen dalen, later in het hoogseizoen zouden moeten stijgen en tot volgend jaar hoog zouden moeten blijven. Ook de contracttarieven blijven hoog."

Drewry's World Container Index is deze week met 0,6% gedaald naar $7.578,65 per 40 voets container. Dat is nog steeds 13% hoger dan in dezelfde week in 2021. De vrachttarieven op de route Shanghai – Los Angeles en Shanghai – New York daalden elk met 1% tot respectievelijk $8.613 en $10.722 per 40 voets container. De spottarieven op Shanghai - Genua daalden met 2% tot $ 11.485 per container van 40 voet. Ook daalden de tarieven van Rotterdam – New York met 1% tot $ 7.100 per 40 voets container. De tarieven op de route Shanghai – Rotterdam en vice versa stegen echter elk met 1% tot respectievelijk $9.799 en $1.431 per container van 40 voet. De tarieven voor Los Angeles – Shanghai en New York – Rotterdam schommelen rond het niveau van de voorgaande weken. Drewry verwacht dat de index de komende weken langzaam zal dalen.

Bel met onze klantenservice 0320 - 343 368

of mail naar support@foodbusiness.nl

wilt u ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in uw inbox

Aanmelden