Shutterstock

Nieuws Startups

Veel geld bij food startups, maar succes niet verzekerd

31 Mei 2022 - Redactie Foodbusiness

Het Food-Tech fund Synthesis Capital haalde afgelopen week een recordbedrag van $300 miljoen op voor het investeren in bedrijven die vervangende proteïnes ontwikkelen voor onder meer in ijs en en 3D geprint vlees van eiwitten.

Het fonds is gericht op het helpen van start-ups die behoefte hebben aan risicokapitaal om zo de productie in alternatieve eiwitvoeding op te schalen. Zo hebben ze belangen in Beyond Meat, Impossible Foods, Perfect day (alternatief voor melk-ijs) en Upside food. Maar ook in Europese foodtech companies als Enough (UK), Solar Foods (Finland) en Formo (Duitsland).

Het verschil tussen Synthesis Capital en andere foodinvesteerders is dat het bedrijf niet investeert in de ontwikkeling van een merk (branding), maar zich juist richt op het helpen van productie en R&D. De verwachting is dat plantaardige voedingsmarkt kan groeien in de komende tien jaar naar $166 miljard wereldwijd, een vervijfvoudiging van de huidige markt. Iets wat enorm wordt gestimuleerd door de harde lijn die milieuorganisaties aanhangen richting de veehouderij en de zorgen over klimaatverandering.

Over de plantaardige potentie ten volle kan worden benut, moet overigens nog worden bewezen. Er kan weliswaar een enorme behoefte ontstaan naar plantaardige eiwitten, maar om een deze vraag te voldoen is veel agrarische grond nodig. Om de gewassen goed te laten groeien, is ook dierlijke mest wenselijk.

Foodtech investment stevig op de kaart
Na een piek aan investeerders begin 2021 leek de investeringsbehoefte in food startups wat af te vlakken, maar met het stijgen van de grondstofprijzen en het aantoonbaar afhankelijk zijn van andere contingenten in voedselzekerheid, staat foodtech investment weer stevig op de kaart. Toch blijft het voor veel innovatieve foodbedrijven een hele uitdaging, omdat nieuwe producten vaak een hogere consumentenprijs hebben en dus moeten concurreren met het klassieke assortiment.

Bij aanhoudende inflatie en oplopende energieprijzen, neigt de consument toch sneller te kiezen voor goedkoper aanbod en beslist hij met de portemonnee en niet met het verstand. Iets wat in Nederland ook duidelijk zichtbaar is in de bijvoorbeeld de afzet van biologische producten. De vraag naar biologische producten door consumenten is de laatste tijd niet toegenomen, waardoor een deel van de biologische telers kampt met afzetproblemen van hun producten. Zo wordt biologische peen in Nederland door een gebrek aan vraag regelmatig verkocht op de reguliere markt. Ook is in deze periode de prijs van biologische geproduceerde melk vrijwel gelijk aan de gangbare melk.

Los van het technische resultaat van een plantaardige innovatie, is dat dus nog geen garantie op succes in de markt.

Heeft u een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

Bel met onze klantenservice 0320 - 343 368

of mail naar support@foodbusiness.nl

wilt u ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in uw inbox

Aanmelden