KNS

Interview Eva Westerhof

'90 procent van de slagers ziet toekomst somber in'

16 September 2022 1 reactie

De energiecrisis raakt iedereen, zegt branchevereniging Koninklijke Nederlandse Slagers, maar weinig groepen worden zo hard geraakt door de hoge kosten voor elektriciteit als de slagers. Het probleem is dusdanig groot dat gezonde bedrijven dreigen om te vallen. Daarom is er een campagne op touw gezet. 

Foodbusiness.nl sprak met Eva Westerhof, woordvoerder bij de branchevereniging, over de campagne en over de obstakels die op de slager afkomen. 

Crux van het probleem
''Op dit moment zijn de energierekeningen voor slagers 4 tot 8 keer zo hoog als in dezelfde periode een jaar geleden. En die kosten zijn niet te dragen voor een gezond slagersbedrijf. Bedrijven die op papier gezond zijn kunnen door de hoge energiekosten de rekening niet meer betalen waardoor ze interen op het eigen vermogen. We hebben een flitspeiling gedaan onder onze leden. Zeker driekwart zegt last te hebben van de hoge energieprijzen en maar liefst 90% ziet de toekomst somber in. Onze voorspelling is dat de helft van de slagers het bijltje erbij neer moet leggen in de eerste helft van volgend jaar als er geen maatregelen worden genomen."

Aantal slagers krimpt al jaren, hoe komt dat?
"Het probleem is opvolging. Waar het 50 jaar geleden nog normaal was dat je je vader opvolgde en het bedrijf voortzette, is dat nu niet meer het geval. Het slagersvak is ook in de onbekendheid geraakt. Iemand die niet uit een slagersfamilie komt is zelf vaak niet bekend met het slagersvak."

Wanneer is de campagne geslaagd?
"De campagne is onder de streep geslaagd als de overheid een compensatie kan bieden aan deze groep MKB-ondernemers. Want het zijn gezonde bedrijven met een gezonde bedrijfsvoering die door factoren waar ze geen controle over hebben onderuit gaan."

Dus de maatregelen zijn niet voor slagers die al op omvallen staan?
"Die ondernemers willen we zeker helpen en we bieden hen ook dienstverlening om hun bedrijf gezonder te maken. Ondernemers die het moeilijk hebben kunnen altijd bij ons aankloppen voor hulp. Maar wat de noodkreet zo prangend maakt is dat het juist gezonde bedrijven treft, wat laat zien dat je er niet tegenop kan ondernemen."

Waar komen de extra kosten voor een slager vandaan?
"In een slagerij gebeurt heel veel. De slager is niet alleen een ondernemer met een pand waar vlees wordt verkocht, maar ook een productielocatie waar heel veel achter de schermen gebeurt. De koelcellen en vriezers die daar staan gebruiken enorm veel energie. Dat komt bovenop de gebruikelijke energie voor de toonbank, verlichting en andere apparatuur die je in een winkel tegenkomt."

In hoeverre kunnen slagers hogere kosten doorberekenen in de prijs van producten?
"Daar wordt nu echt een grens bereikt horen we. De energieprijs is nu dusdanig hoog dat die met goed fatsoen niet door te berekenen is. Slagers hebben de prijzen al eerder moeten verhogen, veevoer werd duurder en daardoor ook het vlees. Ook de prijzen van transport stegen. Bovendien is er een inflatie gaande waardoor de consument de hand op de knip houdt. Gezonde schommelingen horen erbij, maar op deze manier is het niet meer te doen. "

Waarom kiezen jullie voor ervoor om deze campagne alleen te doen en niet samen te werken met de bakkers?
"Ik zou zeggen dat we én én doen. Bakkers hebben er ook heel veel last van en het geluid dat we naar de politiek toe laten horen samen met MKB-Nederland, is ook heel eensgezind. We steunen elkaar daarin. Maar er is wel een verschil tussen het vak van de slager en de bakkers. Slagers gebruiken veel stroom, bakkers hebben ovens die vaak op gas draaien. Gas is zelfs nog een stukje duurder dan stroom. Maar het gaat erom dat besparingsmaatregelen die voor de slagers werken, misschien wel niet werken voor de bakkers. Uiteindelijk draait het toch vooral om het verschil in ambacht."

Heeft u een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten
foodbusiness.nl

Max van der Heijden

Max schrijft over de grondstoffenmarkten en alles wat daarmee te maken heeft. Zijn focus ligt vooral op granen, koffie en cacao. Ook is hij iedere ochtend vroeg uit de veren om de marktstarter op papier te zetten. Max houdt van koken, eten en reizen.
Reacties
1 reactie
J.Hilhers 20 September 2022
Niet alleen de slagers zien het somber in
U kunt niet meer reageren.

Meld je aan voor onze nieuwsbrief

Schrijf je in en ontvang elke dag het laatste nieuws in je inbox

Analyse Energie

Gasprijs door besparingen op niveau van januari 2022

Nieuws Ondernemen

Al 35 bakkers gestopt wegens hoge gasprijzen

Analyse Energie

Den Haag komt met meer details energiesubsidie mkb

Analyse Energie

Alles wijst op een hogere stroomprijs

Blijf op de hoogte

Schrijf je in en ontvang elke dag het laatste nieuws in je inbox